Publicerad: 2021-05-07

Öppet brev till studenter på grund av oroväckande smittspridning

Hej!

Smittspridningen i Umeå är just nu i ett allvarligt skede och Region Västerbottens smittspårning varnar om att stor smittspridning kan kopplas till studentfester. Det här är högst oroväckande. Smittskyddet i Västerbotten har därför bett Umeå universitetet påminna studenter om vikten av att hålla avstånd och umgås med få människor. Det är också viktigt att du håller dig hemma och testar dig vid minsta tecken på symptom. Om du skulle bekräftas smittad med covid-19 är det också viktigt att du informerar din kursansvariga lärare.

Alla behöver vi göra vad vi kan för att minska antalet människor vi möter. Även om vaccination pågår är vi inte framme vid målet än. Universitetets målsättning är att alla ska kunna återvända till campus under höstterminen, och för att vi ska kunna lyckas med det behöver vi alla hjälpas åt.

Till alla studenter som gör allt ni kan för att bidra till att minska smittspridningen vill jag också passa på att rikta ett stort tack. Jag vet att ni finns och att ni är många.

Om du är osäker på vad som gäller, läs mer här:

Mer information om universitetets regler under pandemin

Mer information om Region Västerbottens särskilda rekommendationer

Mer information från Folkhälsomyndigheten