Publicerad: 2017-02-22

Öppet hus lockade över 3 000 gymnasieelever till Umeå universitet

NYHET I onsadags besökte 3 200 gymnasieelever från de fyra nordligaste länen Öppet hus på Umeå universitet. Under dagen fick eleverna möjlighet att lära sig mer om universitetets utbildningar, uppleva universitetsmiljön och ställa frågor om allt från boende till studentliv, ekonomi och utbildning – och framför allt fick de tillfälle att inspireras.

– I år har Informationsdagen bytt namn till Öppet hus. Vi öppnar upp universitetet under en dag för de som är nyfikna på Umeå och Umeå universitet och vi hoppas att alla får med sig det de behöver för att fatta beslut om att kanske läsa vidare här, berättar projektledaren Malin Vikström.

Merparten av aktiviteterna ägde rum i Humanisthuset och Samhällsvetarhuset. Utöver informationspass om de olika utbildningarna fick besökarna prova på olika aktiviteter på inspirationsmässan, gå en guidad tur och se ett Kultur på campus-uppträdande med Olov Antonsson.

Se uppträdandet här

– Nytt för i år är något vi kallar inspirationspass. Vid olika tillfällen under dagen ger vi lite djupare kunskap om vad Arktis betyder för framtiden, vad sociologi är, filosofiska tankar kring att välja utbildning eller karriärmöjligheter inom IT och spelutveckling, fortsätter Malin Vikström.
– Vi har också vår högaktuella kemist, Stina Jansson, som berättar om sin spännande forskning som tar henne till NASA inom kort.

Totalt kom 31 bussar med 1 600 elever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster. Från Umeå med närområde deltog ytterligare 1 600 elever.

Öppet hus inleddes med ett gemensamt pass där Umeå universitets studentambassadörer fick berätta om sin personliga resa till studierna. Personal från Umeå kommun berättade om Umeå som studentstad. Under dagen gick det att i realtid följa vad som händer på Snapchat via @umeauniversitet.

För studie- och yrkesvägledare erbjöd Umeå universitet ett lunchseminarium med bland annat nyheter om utbildningar, behörighet och antagning. I år lades lite extra fokus på tre samhällsvetenskapliga program som ska förmedla en tydligare bild av vad utbildningarna egentligen innebär och vad man kan jobba som efter att man läst dem.

Även i år var det flera externa utställare som berättade för eleverna om praktiska detaljer kring boende, sport- och fritidsaktiviteter och övrigt studentliv. I Lindellhallen fanns bland annat SLU, Bostaden, Visit Umeå, Viva Resurs, studentkårerna och IKSU.

Läs mer om programmet för Öppet hus

För mer information, kontakta gärna:

Malin Vikström, kommunikatör, Umeå universitetTelefon: 070-275 76 41
E-post: malin.vikstrom@umu.se