Publicerad: 2007-05-08

Öppet hus med Spa-programmet

NYHET Snart tar de första studenterna från spa-programmet vid Umeå universitet i Örnsköldsvik examen. De anordnar därför en prova-på-dag på Paradisbadet i Ö-vik fredagen den 11 maj kl 10-15

– Under hela dagen finns det informationsmontrar om träning/motion, kost, floating och grön miljö. Man kan kostnadsfritt prova på spa-behandlingar, målning, yoga och avspänning, säger Carin Hörnfeldt, blivande spa-konsulent.

Spa-programmet startade hösten 2005 i Örnsköldsvik, och är en av Idrottshögskolans nya utbildningar. Den tvååriga utbildningen leder fram till en yrkeshögskole-/högskoleexamen med inriktning mot spamiljöer och efter examen kan man till exempel arbeta som spa-konsulent vid bad- och friskvårdsanläggningar, på hotell och inom upplevelsenäringen.

Utbildningen är ett samarbete mellan Umeå universitet, Örnsköldsviks kommun och Paradisbadet i Örnsköldsvik. Betoningen i utbildningen ligger på grundläggande teoretiska kunskaper i relation till fysisk aktivitet med gruppträning och gym, att utföra spa-behandlingar inklusive massage, mat och hälsa med näringsberäkning av kostintag samt avspänning och återhämtning med övergripande metod för stresshantering.

På prova-på-dagen gäller för spa-behandlingar tidsbokning på plats och drop in. Målning har genomgång varje hel-, halvtimme.

Yogan är kl. 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.30 och avspänning kl 11.00, 12. 00, 13.00 och 14.00.

För mer information kontakta: Lisbeth Wikström-Frisén, programansvarig Spa-programmet 090-785 4818 eller 070-678 19 28 lisbeth.w-frisen@idrott.umu.se

Redaktör: Frida Fjellström