Publicerad: 2011-03-09

Öppet hus på Konstnärligt campus

NYHET I helgen öppnar Konstnärligt campus upp dörrarna. Umeåborna kommer då att få se och prova på en mängd spännande aktiviteter på Konsthögskolan och Designhögskolan. Till exempel presenterar Konsthögskolan sin vårutställning och Designhögskolan anordnar workshops om design.

Designhögskolan

Under de två dagarna kommer flera guidade turer att äga rum på Designhögskolan. Besökarna får se allt från skolans imponerande 3D-skrivare och fräsmaskin till studenter som arbetar med lera eller skissar i sina studior.

Studenterna kommer också att arrangera särskilda sittningar där Umeåborna får vara med och kläcka idéer till deras examensarbeten. En brittisk industridesigner kommer att ha en workshop där de som vill får lära sig mer om design, och där det även finns möjlighet för deltagarna att själv prova på att skissa. I aulan kommer animerade filmer att visas, filmer som skapats av studenter under olika projekt. På olika platser i lokalerna finns också diverse utställningar med avslutade studentprojekt.

Samtidigt som Designhögskolan har öppet hus kommer även Global Service Jam att pågå i byggnaden. Det är en spännande, global tjänstedesignutmaning i vänskaplig och lekfull anda där designintresserade människor i hela världen arbetar i lokala team med ett gemensamt tema under 48 timmar för att skapa nya tjänster.

Öppettider Designhögskolan

Dag: Lördag och söndag 12-13 mars
Tid: kl 13.00-16.00

Våfflor och kaffe finns till försäljning!

Konsthögskolan

Årets vårutställning på Konsthögskolan är kurerad av Ida Hansson och presenterar en överblick av de olika konstnärliga uttrycken, från måleri och fotografi till platsspecifika installationer skapade av de studerande. Välkommen på ett veckoslut av diskussioner, möten med studenter och dagligt guidade visningar.

Vid entrén hittar du kaféet där man kan lyssna på livemusik, samt möjligheter att köpa mindre konstverk, tidskrifter och multiplar i Konstshopen.

Öppettider Konsthögskolan

Dag: Lördag och söndag 12-13 mars