Publicerad: 2016-09-12

Öppet hus på Sliperiet

NYHET Öppna digitala verkstäder, samarbete med länets största industrier och forskningsprojekt om 3D-utskriven arkitektur är bara ett axplock av vad Sliperiet på Umeå universitet har ägnat sig åt sedan dörrarna slogs upp i september 2014. Nu bjuder vi in till tvåårsfirande och alla är välkomna!

På tisdag 13 september erbjuds ett fullspäckat program i den anrika industrilokalen på Konstnärligt campus. På agendan står bland annat Fab City, ett internationellt uppmärksammat forskningsinitiativ om hur urbanisering och stadsutveckling kan ta en mer hållbar vändning med självförsörjande och globalt uppkopplade städer. Ämnet är nära kopplat till Sliperiets öppna digitala verkstad FabLab, vars grundsyfte är att stimulera lokal innovationskraft och entreprenörskap genom att tillgängliggöra digitala produktionsverkstyg för forskare, studenter, konstnärer, makers och startup-bolag i samverkan med regionens invånare.

– De samhällsutmaningar vi står inför kräver att många aktörer möts för att hitta hållbara lösningar, och Sliperiet är en arena där dessa möts, utbyter idéer och driver innovationsutveckling, säger Marlene Johansson, föreståndare för Sliperiet.

Ett annat inslag under dagen är visningar av verkstäder och studior, som används för universitetets forskning och undervisning såväl som av kreatörer och entreprenörer. Dessutom kan besökare delta i samtal om filmindustrins utveckling och framtid i Västerbotten, lyssna till en arkitekturföreläsning om den alltmer flytande gränsen mellan fysiskt och digitalt, fika i det nya kaféet eller möta Sliperiets spännande blandning av hyresgäster – allt från forskningsinstitut till illustratörer, glasögondesigners eller experter på optisk mätteknik. ­Dagen pågår från 7.30, med inledande frukost, till kl. 17 med anslutande mingel. Fullständigt program finns på sliperiet.umu.se/open.

För mer information, kontakta gärna:

Marlene Johansson, föreståndare SliperietTelefon: 072–533 99 21
E-post: marlene.johansson@umu.se

Eva Antonsson, kommunikatör SliperietTelefon: 072–064 77 50
E-post: eva.antonsson@umu.se

Fakta
Sliperiet vid Umeå universitet är en miljö för samverkan och experimenterande där forskning, undervisning och innovationer utvecklas. Här finns prototyplabb och studios för visualisering och mediaproduktion, utrustade med kraftfull digital produktionsteknik. Här finns en företagsinkubator för konstnärliga och kreativa näringar, och här finns kontorsplatser för forskare, studenter, kreatörer och entreprenörer. Ytorna är öppna för att stimulera idéutbyten och samarbeten. Sliperiets labb och studios bygger på öppen innovation och en kultur av att dela med sig av kunskap och erfarenheter. Tillsammans skapar infrastrukturen och mötesplatsen en miljö som saknar motsvarighet i Europa.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz