Publicerad: 2012-05-11

Öppna dörrar visade möjligheter efter examen

NYHET Öppna dörrar för din framtid! Med denna glada och uppmanande slogan inleddes event Öppna Dörrar i Lindellhallen den 25-27 april. Tanken bakom eventet var att inspirera, engagera och ge praktiska tips för dem som är snart nyexaminerade och står inför valet: söka anställning eller satsa på att starta eget?

Alla som har studerat på universitet vet hur pirrigt det kan kännas att lämna sin trygga alma mater och ta det första steget. Även om man är medveten om sina kunskaper och kompetenser och har en föreställning om vad man vill jobba med kan det kännas skrämmande att öppna dörrarna och kliva rakt in i framtiden. Man behöver en vision, en idé och motivation.

Öppna Dörrar är ett event som arrangerades i samarbete mellan Karriärcenter vid Umeå universitet, Alumni nätverket vid Umeå universitet, Företagarna i Västerbotten och Uminova Innovation. Syftet med arrangemanget är att berätta om vilken stöd och möjligheter det finns för studenter som befinner sig i slutet av sina studier. Inspirera och informera om hur man kan gå till väga för att starta eget, ta över ett befintligt företag eller få hjälp med sitt första jobb.

Under tre eventdagar fick studenter, alumner och andra intresserade lyssna, ställa frågor och få praktiska råd av fyra framgångsrika föreläsare. Salen var nästan full den första dagen då nätentreprenören och alumnen Frida Ramstedt och forskaren Annakarin Nyberg berättade om sina erfarenheter inom digitalt entreprenörskap. Frida Ramstedt driver en av Sveriges framgångsrika inredningsbloggar, Trendenser som har 52 000 unika besökare per månad. Annakarin Nyberg är aktiv som ambassadör för Tillväxtverkets satsning på Kvinnors Företagande och är aktuell med den kommande boken Digitalt Entreprenörskap som ges ut under 2012. Båda är framgångsrika entreprenörer och ses av många som gurus inom marknadsföring genom sociala medier. Deras föreläsning om digitalt företagande var både intressant och inspirerande och väckte många funderingar och frågor bland deltagarna.

Under de nästa två dagarna delade Sofia Westerlund, och Emanuel Dohi med sig av sina livsberättelser. Sofia Westerlund har tio års erfarenhet inom PR-branschen, hon är VD och delägare för Punkt PR Umeå som vann detta årets Stora PR-pris. Umeå universitets alumn, IT-företagaren och en av Umeås eldsjäl Emanuel Dohi berättade om sin resa från student till en framgångsrik affärsman. Han är grundare för ett av Umeås snabbast växande företag inom digital medieproduktion och spelutveckling, Dohi Sweden. Företaget har en unik, för Umeå, arbetsprocess, Vujà Dé, vilket betyder att se på en vanlig situation eller ett problem med nya ögon.

Föreläsarna delade generöst med sig av sina erfarenheter, idéer och tips för en lyckad karriär med publiken, och intresset för deras livsberättelser var stor. Även om de tre lunchföreläsningarna hade olika teman var budskapet det samma: lita på dig själv och våga ta utmaningar!

Redaktör: Alice Kornilova Phersson