Publicerad: 2014-01-24

Öppna föreläsningar i världsklass i HUMlab

NYHET HUMlab är stolta att presentera en fullmatad seminarieserie för våren 2014, föreläsare är allt från världsledande spelutvecklare till spetsforskare inom visualisering.- Vi har lyckats locka forskare och konstnärer av yppersta klass att komma till Umeå, och vi tror verkligen att de kommer att bidra med ny kunskap och nya perspektiv, säger Patrik Svensson, föreståndare för HUMlab.

HUMlabs seminarieserie startade 2002, och seminarierna är öppna för både studenter, forskare och allmänhet. Alla seminarier sänds direkt på nätet och går sedan att ses i efterhand i HUMlabs öppna arkiv. Under våren kommer HUMlab lansera en ny plattform för webbsändningen av seminarierna, något som kommer att göra dem ännu mer tillgängliga.

En av vårens gäster är spelutvecklaren Robin Hunicke, utnämnd till en av de 20 mest inflytelserika kvinnorna i spelbranschen och producent till 2012 års kanske största spelsuccé: Journey. Vid sidan om sin spelutvecklarkarriär doktorerar hon också i datavetenskap vid Northwestern University, där hon bland annat forskar om speldesign och artificiell intelligens.
Vi vill också understryka vikten av att utmana och kritisera teknik. En intressant gäst är konstnären och forskaren Micha Cárdenas. I sitt konstnärskap har hon utforskat nya användningsområden för digital teknik, bland annat har hon utvecklat GPS:er som ska hjälpa människor att fly in i USA från Mexico, och digitala nätverk som ska hjälpa till att motverka våld mot kvinnor och transpersoner, säger Patrik Svensson.

Ett annat område där teknikutvecklingen går blixtsnabbt nu är visualiseringar. Linköpingsprofessorn Anders Ynnerman är en världsledande forskare inom bland annat visualisering. För sina forskningsinsatser har han bland annat tilldelats Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj till mycket förtjänta personer inom forskning och näringsliv, Nationalencyklopedins kunskapspris i kategorin offentlig verksamhet och Akzo Nobel Science Award.
- Det Anders Ynnerman experimenterar med idag sågs som ren science fiction för bara några år sedan. Med hjälp av mri-scanningar kan exempelvis han och hans forskarteam utföra fullständiga virtuella obduktioner – utan att behöva skära i den avlidnes kropp. Han undersöker också hur den teknik med visualisering av kroppar som ursprungligen utvecklats för sjukvården skulle kunna användas inom andra områden; utställningar och utbildning till exempel, berättar Patrik Svensson.

Vid frågor, kontakta Patrik Svensson: patrik.svensson@humlab.umu.se
Eller Elin Andersson, informatör: elin.andersson@humlab.umu.se,
tel: 0730-397594

HUMlabs seminarieprogram våren 2014 (för detaljer kring tid, lokal, abstracts m.m. gå till hemsidan: www.humlab.umu.se):

2014-02-07: Archives, Memory, Resistance: The Media Archaeology Lab
Föreläsare: Lori Emerson, Media Archeology Lab, University of Colorado at Boulder

2014-02-11: Inside Information – How Visualizing the Human Body is Sparking a Revolution in Science Exhibits for Public Venues
Föreläsare: Anders Ynnerman, Linköpings Universitet

2014-02-24: Feeling First Games
Föreläsare: Robin Hunicke, Funomena

2014-03-11: Movement Knowledge: Science of the Oppressed from the Transborder Immigrant Tool to Autonets
Föreläsare: Micha Cárdenas, Electronic Disturbance Theater/b.a.n.g. lab/University of Southern California