Publicerad: 2012-05-24

Österledsskolan från Karlskoga segrare i Teknikåttan

NYHET Klass 8D från Österledsskolan i Karlskoga gick segrande ur leken när riksfinalen i Teknikåttan, tävling i naturvetenskap och teknik, i dag avgjordes vid Umeå universitet.

– Det känns gött, nu ska vi åka på en resa med klassen, säger en glad Therese Wiik i det vinnande laget från Karlskoga.– Vi var nervösa, men vi försökte hålla oss kalla, säger lagkompisen Gabriel Hultman. 30 000 elever i årskurs 8 har varit engagerade i årets upplaga av Teknikåttan. Efter kvaltävlingar hölls regionfinaler på tolv universitetsorter i landet. I riksfinalen som i dag gick av stapeln vid Umeå universitet tävlade tolv lag, från Boden i norr till Ängelholm i söder.Syftet med Teknikåttan är att öka ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende.Tema för årets tävlingar var vardagsnära teknik. På finaldagen fick lagen bland annat svara på frågor om glykol i bilars kylare och om hur hårt vatten påverkar tvätten i tvättmaskinen. I tävlingen ingick också kluriga uppgifter som hela klassen behövde engageras för att lösa, bland annat att skapa ett konstgjort kodsspråk med instruktioner till ett legobygge.
Det blev en jämn kamp i finalen. Klass 8D från Österledsskolan i Karlskoga vann tävlingen med 40 poäng, före tvåan Berzeliusskolan från Linköping som fick 39 poäng. På tredje plats kom Tomtaklintsskolan från Trosa, 35 poäng. Vinnarna får 12 000 kronor till klasskassan, tvåan får 7 500 kronor och tredjepristagarna 5 000 kronor.

För mer information, kontakta gärna:Annelie Holmlund, teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Umeå universitetTelefon: 090-786 53 23, 070-630 0654E-post: annelie.holmlund@adm.umu.seHeinrich Vogelmann, lärare, ÖsterledsskolanTelefon: 070-699 51 25
E-post: heinrich.vogelmann@edu.karlskoga.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog