Publicerad: 2017-03-16

OUC student VM-guldmedaljör

NYHET Elitidrottsstudent Ulrik Nordberg tog VM-guld i Sibirien onsdag 8 mars 2017 i skidorientering, individuell sprint. Nordberg avslutade mästerskapstävlingarna med ett VM-silver tillsammans med de svenska herrarna i stafetten.

Ulrik Nordberg.
Foto: Mårten Lång/Skogssport.

Elitidrottsstudent Ulrik Nordberg tog sin första VM-medalj i skidorientering, individuell sprint, i Ryssland förra veckan.

- Det känns otroligt skönt! Jag gjorde i stort sett ett felfritt lopp, när jag närmade mig mål hörde jag att det var många som skrek så jag körde allt jag hade hela vägen, säger Ulrik. Jag har drömt om detta sedan väldigt länge. Det finns till och med en gammal videofilm där jag säger att jag en dag ska bli bäst i världen på skidorientering. Nu är jag det!

Nordberg avslutade VM i skidorientering med att ta VM-silver i stafetten tillsammans med sina lagkamrater Martin Hammarberg och Erik Rost.

Ulrik ingår i Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) vid Idrottshögskolan och kombinerar sin elitidrottssatsning i skidorientering med studier vid Umeå universitet.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson