Publicerad: 2006-01-23

Ovanlig fallbeskrivning av Umeåläkare

NYHET Hur gör man när axeln går ur led 2 000 m över marken? Anton Westman, läkare och doktorand vid Umeå universitet, publicerar en ovanligt bokstavlig fallbeskrivning i tidskriften Journal of Trauma.

Westman har sedan 1988 ägnat sig åt skydiving, dvs. fallskärmshopp med fritt fall. I denna sport är skador i axelleden ett återkommande problem pga. det kraftiga luftmotståndet. Eftersom hantering av reservskärmen kräver att båda armarna fungerar kan en urledvridning av axeln mitt under ett hopp bli ett dödligt hot. Dessutom medför en obrukbar arm att en oerfaren hoppare kan få svårigheter att upprätthålla stabilt kroppsläge i fallet, vilket medför risk för att fallskärmen trasslar in sig när den öppnas. Om den obrukbara handen dessutom är den som ska användas för att utlösa skärmen blir situationen än allvarligare.

Anton Westman opererades 2001 i axelleden efter en skada och gjorde sedan ca 700 hopp utan problem. Men i juni i år vreds hans vänstra axel oväntat ur led under en formationsuppvisning i fritt fall ungefär 2 000 m ovanför Uppsalaslätten. Fallhastigheten var ca 200 km/h. Kroppen kom genast i obalans, vilket han lyckades kompensera med benen. Armen kändes stum och fungerade inte. Han lyckades då efter ett par försök själv dra axeln i led med högerarmen så att leden stabiliserades. Vid landningen var axeln i led och röntgenundersöktes senare utan tecken på skador. Hela förloppet filmades och i tidskriftsartikeln beskriver Westman sitt fall i detalj.

Westman A. Shoulder injuries have been noted as a recurring problem in skydiving. J Trauma. 2005 Oct;59(4):1033.
Artikeln är sökbar via Medline men av tekniska skäl ännu inte tryckt.

Anton Westman är akutläkare vid NUS och doktorand i kirurgi vid Inst. för kirurgisk och perioperativ vetenskap vid Umeå universitet. Han finns på tel. 0702 202 557, epost: anton@worldwidewestman.com

Filmen (wmv-format) finns på www.umu.se/medfak/forskning/ShoulderFreefall.wmv (Observera den vitklädde hopparen.)

En stillbild från hoppet och porträtt på Anton Westman kan hämtas via www.umu.se/medfak/aktuellt/bilder/index.html

Redaktör: Hans Fällman