Publicerad: 2008-04-29

Över 28 miljoner kronor till medicinsk teknik

NYHET Centrum för medicinsk teknik och fysik har tilldelats 28,2 miljoner kronor av EU:s strukturfondspartnerskap.

Centrum för medicinsk teknik och fysik, CMTF, kommer tack vare bidraget att arbeta för att stärka näringslivets utveckling inom medicinsk teknik i regionen. Detta kommer bland annat att ske genom att samordna och förstärka excellent forskning i norra Sverige så att en stark vetenskaplig bas med god infrastruktur kan skapas.
- Det här är självfallet fantastiskt roligt, inte minst eftersom det ger regionens medicintekniska företag en ordentlig skjuts framåt. Samtidigt är det en framgång för de forskare som arbetar inom området, säger professor Olof Lindahl.

CMTF är en gemensam satsning av Umeå universitet och Luleå tekniska universitet. Målet är metoder, produkter och tjänster för bättre och säkrare sjukvård. Forskarna kommer nu att arbeta vidare med bl.a. följande projekt: · taktil video, en metod för att hjälpa blinda att se igen genom att utnyttja känseln. · att utveckla en resonanssensor för att mäta prostatacancer, ett projekt som utförs i samarbete med det japanska företaget Towzer company, samt · palpering på distans, en metod som exempelvis kan användas vid rehabilitering av muskelskador och axelproblem i vilken man använder sensorer som via trådlös teknik skickar data direkt till läkaren.

För mer information, kontakta: Professor Olof Lindahl Telefon: 070-609 04 14
E-post: olof.lindahl@tfe.umu.se