Publicerad: 2021-05-26

Över 600 sökande till ny kurs i arkitektur

NYHET Arkitekthögskolan påbörjar i höst en satsning på fristående kurser i arkitektur. Intresset för premiärkursen, Arkitekturen och staden – för en annan framtid, överträffar med råge skolans förväntningar. Hittills har kursen lockat 620 sökande till 40 platser, varav drygt hälften sökt kursen i första hand.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Wow, detta är verkligen mer än jag förväntade mig, säger James Brown, universitetslektor och ansvarig för kursen.

Kursen är en nybörjarkurs i arkitektur som tar studenten med på en historisk och samtida resa, där några av de mest betydande miljöer som byggts av människan undersöks. Kursen ger historiska exempel på arkitektur och städer och hur byggnader, städer och landskap skapar möjligheter för människor att engagera sig i sin gemensamma livsmiljö.

– Vi startar kursen av flera anledningar, säger Michael Gruber, biträdande prefekt och studierektor vid Arkitekthögskolan. Vi vill ta vara på den expertis som finns på institutionen, bredda möjligheterna för människor att läsa ämnet arkitektur och på sikt motverka den sociala snedrekryteringen men också ge studenter som läser andra program på universitetet möjlighet att komplettera med en arkitekturkurs om de vill.

Genom att ge kursen på distans och med 25 procents studietakt vill Arkitekthögskolan ge personer som antingen arbetar eller studerar något annat ämne parallellt möjlighet att läsa. Målgruppen är alla som är nyfikna på arkitektur rent allmänt eller som vill komplettera sin utbildning med arkitektur.

Kursen är ett led i en satsning på fristående kurser i arkitektur som ett komplement till Arkitekthögskolans femåriga arkitektprogram och tvååriga masterprogram i arkitektur och stadsbyggnad. Våren 2022 kommer ytterligare en fristående kurs att erbjudas, Kartläggning av föränderliga ekosystem: att förstå vår påverkan på naturliga miljöer.

Läs mer om kursen Arkitekturen och staden – för en annan framtid