Publicerad: 2016-05-11

Övertandläkaren Ann Wennerberg årets Thuréuspristagare

NYHET Medicinska fakulteten beslutade nyligen att professorn och övertandläkaren Ann Wennerberg blir 2016 års mottagare av Thuréuspriset. Ann Wennerberg, som är professor i protetik och verksam vid Malmö Högskola, får 40 000 kronor från Stiftelsen Thuréus fond för odontologisk och stomatologisk forskning jämte plastikkirurgi.

Ann Wennerberg (Foto: Academia Net)

Thuréuspriset, som väljs av en prisnämnd vid Umeå universitet, delas varje år ut för att främja forskning inom tändernas, käkarnas och munhålans område i vid bemärkelse.

Prisnämnden valde årets pristagare med motivationen:
Tandförlust kan vara ett betydande handikapp ur såväl funktionell som social synvinkel. Professor Ann Wennerberg har med sin forskning visa och fortsätter att studera att, förutom utformningen av implantaten, kan olika ytbeläggningar förbättra dess förankring i omgivande ben och påskynda inläkningen, vilket leder till förbättrad behandling med färre misslyckanden och tidigare belastning av implantaten.

Ann Wennerbergs forskning fokuserar på att identifiera riskfaktorer för misslyckande med implantatbehandling och att hitta nya ytmodifieringar som påskyndar läkningsprocessen. Ann Wennerberg fick nyligen VR-anslag för 2016-19 på 6 000 000 SEK och koordinerar också ett ramanslag från VR på 9 300 000 SEK under 2016-2019.

Priset delas ut i samband med universitetets årshögtid den 22 oktober.

Redaktör: Daniel Harju