Publicerad: 2016-05-24

Övningar på internet en hjälp mot inkontinens

NYHET Kvinnor med ansträngningsinkontinens kan få hjälp via internet. En ny webbplattform ska ge kvinnor möjlighet till egna övningar och information kring behandling.

Behovet av hjälp vid inkontinens är stort eftersom många kvinnor är drabbade och långt ifrån alla söker sig till vården.

– Det är mycket vanligt med ansträngningsinkontinens. Olika studier visar att 10 – 35 procent av alla kvinnor har bekymmer, säger Malin Sjöström, distriktsläkare vid Odensala Hälsocentral i Östersund, och ansvarig för det nya internetbaserade behandlingsprogrammet ”Tät® - Behandling av ansträngningsinkontinens”. Behandlingsprogrammet är öppet för alla kvinnor och finns tillgängligt via webbplatsen tät.nu.

– Vi hoppas nu på att kunna ge kvinnor en lättillgänglig behandlingsform som fungerar, fortsätter Malin Sjöström.

Projektet har även utvecklat en app och en broschyr för behandling av ansträngningsinkontinens hos kvinnor.

Behandlingsprogrammet via internet är en fortsättning på den avhandling som Malin Sjöström presenterade vid Umeå universitet år 2014. Hennes forskningsstudie visade att kvinnor som får hjälp till egenvård via internet upplevde större förbättringar jämfört med kvinnor som fick information via broschyrer. Behandlingen bygger i huvudsak på bäckenbottenträning.

Behandlingsprogrammet är en del i projektet www.tät.nu, som drivs av forskare vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet. Huvudansvarig är Eva Samuelsson, docent och distriktsläkare i Jämtland.

Programmet är utvecklat i samarbete med Helena Lindgren, forskare vid institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet, med hjälp av plattformen ACKTUS, som används av forskare för att utveckla nya digitala personanpassade behandlingsverktyg för att förbättra hälsa.

Projektet är finansierat via Forte, ALF, Visare Norr, Region Jämtland Härjedalen och Landstinget i Västernorrland.

Redaktör: Mikael Hansson