Publicerad: 2013-10-10

Övningsskolor för lärarstudenter – finsk modell diskuteras i Umeå

NYHET Den svenska regeringen har intentioner att på försök införa övningsskolor där lärarstudenter ska få sin praktik. I Finland finns ett sådant system sedan länge. Den 15 oktober arrangeras ett seminarium om den finska modellen på Umeå universitet.

På plats i Umeå den 15 oktober finns bland annat en av den finländska skolans främsta experter – Pasi Sahlberg – som kommer att berätta om framgångsfaktorer i det finska skolsystemet.

Representanter från lärarutbildningen vid Åbo Akademis pedagogiska fakultet och Vasa övningsskola berättar också om sin verksamhet. Deras erfarenheter sträcker sig tillbaka till 1974. Jan Mannberg, biträdande rektor vid Lärarhögskolan, Umeå universitet, inleder den avslutande diskussionen med några reflektioner och frågeställningar ur ett svenskt perspektiv.

Den svenska regeringen presenterade i juli 2013 tankar om en femårig försöksverksamhet med övningsskolor. Enligt den svenska regeringen ska blivande lärare kunna få sin verksamhetsförlagda utbildning på övningsskolor för att bland annat få tillgång till högkvalificerad handledning.

Tid: 15 oktober, klockan 13-16
Plats: Umeå universitet, Humanisthuset, Hörsal G
Arrangör: Lärarhögskolan vid Umeå universitet i samarbete med Finlands ambassad och Finlandsinstitutet

Program för seminariet "Lärarutbildningen i Finland med särskilt fokus på övningsskolor