Publicerad: 2015-06-04

På jakt efter något nytt - om förändringsprocesser i organiseringen av svensk föreningsidrott

NYHET Fredag den 5 juni disputerar Cecilia Stenling, forskare inom Idrottshögskolans nätverk, med sin avhandling som på ett övergripande plan behandlar förändringsprocesser inom föreningsidrott.

Fredag den 5 juni försvarar Cecilia Stenling sin avhandling "The Drive for Change - Putting the means and ends of sport at stake in the organizing of voluntary Swedish sport". Fakultetsopponent är professor Eivind Skille från Högskolan i Hedmark, Norge . I sin avhandling beskriver Cecilia närmare hur nya idéer och praktiker legitimeras, vad som händer i mötet mellan nya och gamla idéer och praktiker samt vilken beredskap det finns bland svenska idrottsföreningar att svara mot förändringar i idrottspolitiska mål.

Läs intervju med Cecilia Stenling

Redaktör: Anna-Karin Eriksson