Publicerad: 2011-10-05

Pallplats för Umeå-alumner i uppsatstävling

NYHET Peter Olofsson och Jenny Wahlberg, tidigare studenter vid Handelshögskolan, Umeå universitet, har fått tredje pris i Finansförbundets nationella uppsatstävling för sin studie om insiderhandel.

– Vi är jättestolta över både uppsatsen och stipendiet, säger Peter Olofsson, tidigare student på civilekonomprogrammet med inriktning mot handel och logistik.

Han delar priset med Jenny Wahlberg, som har läst på civilekonomprogrammet, och tillsammans får de ett stipendium på 5 000 kronor. I motiveringen från Finansförbundet beskrivs uppsatsen bland annat som ”…En väl utförd undersökning som bidrar med ny kunskap.

Den prisbelönta uppsatsen fokuserar på om insiders i finansvärlden har möjlighet att få en större avkastning när de köper och säljer aktier. En insider är en person som har insyn i hur det går för företaget och vilka siffror som ska presenteras framöver, till exempel en VD, ekonomichef, stor aktieägare eller styrelseledamot.
– Vi fann att de kunde göra en större vinst än andra vid aktietransaktioner, och särskilt mycket kan de tjäna på att köpa aktier, säger Peter Olofsson.

Insidertransaktioner är omdebatterade, men lagliga om de rapporteras till Finansinspektionen inom givna tidsramar, och varje dag rapporterar affärstidningar om vilka aktier som insiders köper eller säljer. En något förvånande slutsats i uppsatsen är att outsiders, det vill säga allmänheten, kan göra ännu större vinster än insiders genom att imitera deras aktietransaktioner.
– Det mest lönsamma verkar vara att kopiera chefer eller andra insiders när de köper aktier.

I tävlingen bedömer Finansförbundet uppsatserna utifrån kvalitet och pedagogiskt upplägg, uppsatsens intresse ur ett fackligt perspektiv, ämnets aktualitet och hur väl uppsatsen berör bank- och finansbranschen, arbetsmarknaden, fackliga organisationer, anställda eller arbetsgivare. Totalt får tre uppsatser dela på upp till 25 000 kronor.

Handledare vid uppsatsarbetet var Margareta Paulsson, och uppsatsen har titeln:
Insiders vs. Outsiders: En händelsestudie om insiderhandel på Stockholmsbörsens Small-, Mid-, och Large Cap-listor.

För mer information, kontakta:

Peter Olofsson Mobil: 070-25 36 36 9
E-post: hp.olofsson@gmail.com