Publicerad: 2012-12-11

Paneldiskussion anordnad av TripleED

NYHET Den femte december anordnade forskargruppen TripleED (www.tripleED.com) en välbesökt paneldiskussion på Stanford University i USA. Det som avhandlades var vad vanliga organisationer kan lära sig från lärdomarna från att organisera och verka i världens högsta berg.

Panelen inkluderade klättrare med väldigt olika bakgrund och erfarenheter; Bill Burke, som sjuttio åring den äldsta amerikanen som bestigit Mount Everest; Jordan Romero, som trettonåring den yngsta personen någonsin som bestigit Mount Everest talade med sin far Paul Romero som ledde expeditionen; Christopher Klinke, har bestigit flera av topparna över 8000 meter och lett ett flertal expeditioner. Chris var också på K2 2008 under en av de värsta klättringsolyckorna genom tiderna; samt Irene Beardsley, den första kvinnan att bestiga Annapurna ett av världens absolut farligaste berg. Drygt femtio personer deltog under eftermiddagen och rummet var helt fullsatt.

Paneldiskussionen anordnades av docent Markus Hällgren vanligtvis vid Handelshögskolan vid Umeå universitet men nu gästforskare vid institutionen för Sociologi vid Stanford University.