Publicerad: 2014-06-03

Pär Boman slutar som styrelseordförande för Umeå universitet

NYHET Pär Boman, vd för Handelsbanken och ordförande i Umeå universitets styrelse, avslutar sitt ordförandeskap den 31 juli 2014.

I den nya lag för finansmarknaden som träder i kraft den 1 augusti 2014, anges nya begränsningar rörandes externa uppdrag för bankers verkställande direktörer. Handelsbanken har gjort bedömningen att vd:s ordförandeskap i Umeå universitets styrelse tar mer tid än vad som är förenligt med det nya regelverket.

– Jag förstår förstås Handelsbankens beslut, men beklagar samtidigt detta. Pär Boman har dock meddelat att han gärna kvarstår som ledamot i styrelsen, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Landshövdingen Magdalena Andersson leder nu arbetet i nomineringsgruppen med att utse en ny ordförande. Ett förslag ska presenteras för utbildningsdepartementet senast den 23 juni. Perioden för den nya styrelseordföranden blir 1 augusti 2014 till 30 april 2016.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet, 073-079 42 91

Klas Tollstadius, chef för Corporate Governance, 08-701 29 01