Publicerad: 2019-12-05

Par i Umeå skänker miljoner till medicinsk forskning i framtiden

NYHET Framlidna makarna John och Gertrud Johansson i Umeå skänker 4,9 miljoner kronor till forskning och utbildning om neurokirurgi, hjärtkärlsjukdomar och urologi vid Umeå universitet. Pengarna ska dock inte börja delas ut förrän efter 2052 – 100 år efter att John och Gertrud vigdes.

Text: Ola Nilsson

Makarna John och Gertrud Johansson var väldigt intresserade av medicinska frågor och gick ofta på Umeå universitets populärvetenskapliga föreläsningar. Själva var de yrkesverksamma inom helt andra områden. Gertrud arbetade som kontorist vid regementet I20, medan John arbetade med bensinstationer.

Gertrud avled strax efter att hon gått i pension år 1990. John blev istället desto äldre. Han skämtade ofta om att bli 100 och var faktiskt nära att lyckas när han till sist somnade in i höstas, 98 år gammal. Paret hade inga gemensamma barn, utan den medicinska utvecklingen blev istället något av deras ”baby” som en stor del av deras livsbesparingar testamenterades till.

Umeå universitet kommer nu att skapa en stiftelse, John och Gertrud Johanssons fond för forskning och utbildning vid Umeå universitet, som blir knuten till Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning vid Umeå universitet. Pengarna kommer att förvaltas så att det förhoppningsvis tillkommer en viss avkastning. Det kan alltså mycket väl bli ännu mer än 4,9 miljoner kronor som börjar delas ut efter år 2052 till forskning och utbildning inom neurokirurgi, hjärtkärlsjukdomar och urologi.

Exakt varför makarna Johansson ville att pengarna ska börja delas ut först om 34 år framgår inte av testamentet. Men en ledtråd så god som någon är att John och Gertrud gifte sig 1952. Kanske handlade det också om en stark framtidstro. För nu måste ju Umeå universitet se till att leva upp till makarnas vilja och ha minst lika kvalificerad forskning år 2052 som år 2019!

Läs mer om att ge en gåva till medicinsk forskning