Publicerad: 2006-06-19

PARA´06 lockar många internationella forskare till Umeå

NYHET HPC2N och Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet har i år glädjen att inbjuda till PARA´06, en internationell workshop om vetenskapliga och parallella beräkningar.

Intresset för PARA´06 är mycket stort och närmare 220 föredrag kommer att presenteras och många fler deltagare från 30 länder kommer att gästa Umeå den 18-21 juni. Konferensprogrammet innehåller förutom inbjudna huvudtalare, 15 inbjudna minisymposier och 16 sessioner med inskickade bidrag. Tillsammans representerar dessa bidrag en stor bredd från algoritmer, programverktyg och miljöer till många intressanta tillämpningar för vetenskapliga och parallella beräkningar. Bland talarna finns ett flertal internationellt framstående forskare.

För mer information om själva PARA'06 Workshop, som håller till på Umeå Folkets Hus, hänvisas till: www.hpc2n.umu.se/para06/

Bo Kågström, föreståndare för High Performance Computing Centre North (HPC2N) och en av arrangörerna av PARA '06 nås på mobiltelefon 073-620 50 10 (Lena Hellman, sekreterare HPC2N).

Redaktör: Bertil Born