Publicerad: 2010-10-01

Patrik Norqvist får undervisingspris i fysik

NYHET Fysikern Patrik Norqvist, Umeå universitet, har tilldelats VWR Kebo Undervisningspris i fysik på 15 000 kronor. Han får priset för att han som fysikambassadör på ett roligt, underhållande och opretentiöst sätt väcker fysikintresse för en bred ungdomsgrupp genom tv-program och sociala medier.

Text: Karin Wikman

Patrik Norqvist har medverkat som fysiker i ett flertal TV-program, bland annat SVT:s program Eftersnack och Boston Tea Party på Kanal 5. Han har även skrivit två uppskattade populärvetenskapliga böcker om fysik tillsammans med kollegan Maria Hamrin: ”Fysik i vardagen” och ”Nobelfysik i vardagen”. För att intressera ungdomar för naturvetenskap ger han årligen ett flertal populärvetenskapliga föreläsningar på grundskolor och gymnasium, bland annat om Hollywoodfysik. Han arbetar också som frågekonstruktör och domare för Teknikåttan – en nationell tävling i teknik och naturvetenskap för åttondeklassare. Därutöver har han medverkat i ett EU-finansierat populärvetenskapligt projekt där han bland annat utvecklat atombiljard, en relativistisk cykeltur och en ABC-bok i fysik.

VWR Kebo Undervisningspris delas ut priser till lärare för förtjänstfulla insatser i de naturvetenskapliga ämnena biologi, fysik och kemi. Syftet med priset är att uppmuntra engagerade lärare som med idéer och entusiasm och som gjort extrainsatser som lyfter ämnena så att det kommer eleverna till nytta och nöje.

Priserna delas ut den 6 oktober i Berwaldhallen av finansmannen och hedersdoktorn i medicin Anders Wall.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Patrik Norqvist, universitetslektor vid institutionen för fysik, Umeå universitetTelefon: 090-786 50 31
E-post: patrik.norqvist@physics.umu.se

Lars-Martin Grewin, Kebo UndervisningTelefon: 0703-767938
E-post: grewin@swipnet.se

Läs mer om Patrik Norqvist och hans arbeten:

Patrik Norqvists hemsida vid Institutionen för fysik, Umeå universitetPatrik Norqvists privata hemsidaEn grupp på Facebook om (och med) Patrik NorqvistFilmklipp på YouTube med Patrik NorqvistPressmeddelande om boken Fysik i vardagenPressmeddelande om boken Nobelfysik i vardagenFrågetävlingen TeknikåttanProjektet Umevatoriets virtuella världar (atombiljard, relativistisk cykeltur och ABC-bok i fysik)