Publicerad: 2012-09-20

Patrik Norqvist tävlar i Fångarna på fortet

NYHET På fredag 21 september deltar Umeåfysikern Patrik Norqvist i Tv-programmet Fångarna på fortet. Ett akademikerlag tävlar mot ett lag med deltagare från Bonde söker fru.

Text: Ingrid Söderbergh

– Det var ett riktigt äventyr och en mycket häftig upplevelse!, säger Patrik Norqvist, fysiker vid Umeå universitet.

På fredag är han alltså åter i etern, denna gång i Fångarna på fortet, ett populärt underhållningsprogram. Han och hans lagkamrater ska samla in nycklar och lösenord som de vinner genom att klara av olika celler, dueller och gåtor. Två lag möter varandra och det vinnande laget når skattkammaren och får hämta guldpengar. Den första säsongen av programmet sändes redan 1990 i TV4. Fortet som används i TV-programmet är Fort Boyard utanför Frankrikes västkust.

I somras spelades programmet in. Äventyret började redan på Arlanda. Det förbokade flygbolaget hade just gått i konkurs, och därför fick man resa i ett litet propellerplan som med nöd och näppe rymde alla 30 deltagare. Planet mellanlandade i Holland för tankning för att kunna ta sig hela vägen till La Rochelle på Frankrikes västkust.

På nedresan visste inte Patrik Norqvist vilket lag han skulle få möta.

– Jag satt i planet och spanade in musiker, barnprogramledare och sportstjärnor. Sedan skulle det visa sig att min trevliga stolsgranne var min motståndare.

Det var Roger Karlsson från Tv-programmet Bonde söker fru. Upplägget för matchen var akademiker mot bönder. Patriks lagkamrater i akademikerlaget var Peter Pluntky, leksaksexpert på Antikrundan, Pererik Åberg, meteorolog på svt, samt Stefan Branth, läkare, känd från Diagnos Okänd. Lag bönderna bestod av Pär-Ola Nyström, Susanne Brännemo, Roger Karlsson och Fredrik Karlsson.

Sedan väntade en båttur på några kilometer rakt ut i Atlanten till lekfortet. Ensamt på havet stack fortet upp.

– Det kändes lite nervöst men mest roligt när vi närmade oss. När vi kom fram fick vi ta på oss selar och blev hissade upp längs fortets mur. Väl uppe kände man igen celldörrarna och tigerburarna och allt annat från TV. Ett lag höll just på att samla in guldpengar. Då kände jag att wow detta är på riktigt!

Tävlingsuppdragen kan vara både fysiskt och psykiskt påfrestande. Innan startskottet gick fick deltagarna därför öva sig på hur man plockar upp spindlar och skorpioner med rätt handlag både för sin egen säkerhet och för djurens bästa. Man fick också en chans att uttrycka absoluta fobier.

– Jag har inte spindelskräck, men tycker att det är rätt otrevligt att vara uppe på höga höjder, erkänner han.

Inspelningen gick undan. Matchen avgjordes och filmades under en eftermiddag. Patrik Norqvist var lagkapten för sitt lag.

Uppdragen i cellerna hade valts ut lite efter deltagarnas förutsättningar. Fick du nytta av dina fysikkunskaper?

– Jag fick nytta av min klurighet och framför allt min matematiska förmåga, säger Patrik Norqvist, som inte skulle tacka nej om han fick frågan om att delta igen.

Hur gick det då i kampen mellan akademiker och bönder? Det utvisar sig på fredag kväll klockan åtta.