Publicerad: 2015-05-19

Pedagogikens betydelse för buller och stress inom förskolan

NYHET AFA Försäkring har beslutat att satsa nästan 2 miljoner kronor till Fredrik Sjödins forskningsprojekt om buller och stress i förskolan.

Projektet kommer att pågå mellan hösten 2015 och hösten 2017 och kommer att genomföras på privata och kommunala förskolor i Göteborg, Stockholm, Örnsköldsvik och Östersund, Medverkar gör även docent Greg Neely, Institutionen för psykologi samt docent Carina Hjelmer, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. Tillsammans ska de undersöka vilka skillnader det finns vad gäller buller och stressrelaterad ohälsa bland 16 förskolor med olika pedagogiska inriktningar och mäta effekterna för de anställda.Tidigare forskning visar att värsta bullret och stressen uppstår när barnen själva väljer aktiviteter utan styrning ifrån en pedagog. Därför är det ofta önskvärt att de anställda kan kontrollera och styra pedagogiska aktiviteter, samtidigt som man tar tillvara barnens nyfikenhet och lust att utforska.Studien kommer främst att handla om förskolornas pedagogiska upplägg och hur de valt att organisera sitt arbete. Gemensamt för alla förskolor är att de måste följa skollagen, men vägen att nå målen kan se olika ut.- Målet är att hitta goda exempel och vägar att gå som gör att personalen stressar mindre och får en drägligare ljudmiljö vilket i sin tur leder till att de kan göra att ett bättre arbete, säger Fredrik Sjödin som ansvarar för projektet.
Läs AFA försäkrings pressmeddelandeLäs mer om Fredrik Sjödins forskning