Publicerad: 2019-02-27

Pedagogisk pristagare med glimten i ögat

NYHET Uppskattad av såväl studenter som kollegor för sin humor och entusiasm, är mottagaren av Medicinska fakultetens pedagogiska pris 2019. Chris Fowler är stolt och glad över detta fina erkännande.

- Du har verkligen förtjänat fakultetens pedagogiska pris, du har ett starkt stöd hos dina kollegor och är uppskattad hos studenterna, säger Kristina Lejon, vice dekan för utbildning. Bara så sent som i höstas fick du två pedagogiska utmärkelser av studenterna.

Chris Fowler är professor vid Institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap. Hans drivkraft i undervisningen handlar mycket om att sträva efter och lyckas förmedla kunskap så rakt och lätt som möjligt – med bilder, filmer, liknelser och humor. Grunden är att förstå vad studenterna kan och behöver.

- Jag gillar det där ögonblicket när man ser i ljuset tändas i studenternas ögon. Som när grabben var liten och ville lära sig musik, hans blick när han plötsligt kunde läsa noter, säger Chris Fowler.

Gillar när det strular lite

En aningen överraskande är att han också gillar när allt inte går som på räls.

- Jag tycker om när det händer saker och när något går lite fel, som när en adapter till datorn inte passar. Man blir tvungen att skärpa sig och då blir det alltid så mycket bättre.

Chris Fowler har genom åren varit tidig med att prova nytt – han var en av dem som började med filmade föreläsningar – "de första var hemska" – och i slutet av 90-talet gjorde han sina allra första webb-baserade qiuz. Idag handlar det om konstruktionen av flervalsfrågor.

Exotiskt och spännande

Provade nytt gjorde engelsmannen Chris också när han kom till Umeå. Han var doktorand i Cambridge och kom efter disputationen till Umeå som post doc under perioden 1978-1980.

- Det var exotiskt och spännande att åka så långt norrut. När det är riktigt kallt och det knarrar under skorna när man går – det är fruktansvärt exotiskt.

Chris trivdes så bra att han kom tillbaka i slutet av 1994, och blev kvar. Under åren har han undervisat farmakologi på många olika program, i störst utsträckning vid läkar- och tandläkarprogrammen.

Bedömningsgruppens motivering

"Chris har under hela sin yrkesverksamma karriär varit djupt engagerad i undervisning inom sitt ämne. Han har framgångsrikt delat sina kunskaper till studenter genom inspirerande användning av bilder och egenutvecklade skriftliga underlag, som bland annat numera finns tillgängliga på webben (the Pharmacology Education Project). Hans förmåga att med liknelser och humor i mötet med studenterna pedagogiskt förklara komplicerade farmakologiska mekanismer har uppskattats genom åren och renderat i inte mindre än nio pedagogiska utmärkelser från studenterna, varav två av dessa gavs till Chris så sent som i höstas. Att införliva nya redskap i utbildning har genom åren varit en självklarhet för Chris, där han kan ses som en av pionjärerna vid vår fakultet gällande implementering av inspelat material samt webb-baserade quiz. Chris är också en mycket uppskattad kollega, och har med entusiasm och lojalitet bidragit till ämnets framgång inom flera av fakultetens utbildningar genom åren."