Publicerad: 2023-11-29

Pedagogiskt pris för enastående bidrag till studenternas lärande

NYHET Tillsammans med det team som har jobbat med olika internationaliseringssatsningar på Edith Cowan University (ECU) i Perth, Australien, har Thomas Mejtoft, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, fått ett av deras stora pedagogiska priser - Vice-Chancellor’s Staff Excellence Awards 2023: Citations for Outstanding Contributions to Student Learning.

Utmärkelsen har tilldelats till det internationaliseringsprojekt som Thomas varit drivande i under många år.  Här vid Umeå universitet har även bland annat Christopher Blöcker vid Institutionen för fysik varit inblandad och bidragit till utvecklingen av projektet.

Samarbetet med Edith Cowan University kring internationalisering har pågått sedan 2017 och har skapat ett unikt samarbete där studenter från Umeå universitet får möjlighet att möta internationella, interkulturella och interdisciplinära utmaningar på ett realistiskt sätt. Upplägget är att ingenjörsstudenter vid Umeå universitet får möjlighet att tillsammans med marknadsföringsstudenter vid ECU skapa ett förslag på en lösning på ett aktuellt problem. Vi har kunnat se att studenterna får möjlighet att träna professionella egenskaper eftersom samarbetet är uppbyggt som ett projekt där det är två team som jobbar tillsammans inom ramen för ett fiktivt företag.

De projekt som Umeå universitet har jobbat med har gett ringar på vattnet och på ECU idag är det flera samarbeten som bedrivs inom ramen för det team där Thomas ingår, teamet bakom International Entrepreneurial Partnership Program.