Publicerad: 2020-12-02

Årets vinnare av pedagogiska priset: ”Stort tack till er, ni är en stor del i detta pris!”

NYHET Läraren Ann Lundgren har tilldelats 2020 års pedagogiska pris. Vinnaren utses varje år av studenterna på Juristprogrammet.

Text: Sofia Strömgren

– Det här priset kan också speglas tillbaka på studenterna. Det är ju betydligt lättare att ”vara en bra lärare” om man har positiva, humoristiska, pålästa, frågvisa och diskussionslystna studenter, som jag har haft. Så stort tack till er, ni är en stor del i detta pris och en stor del i att jag har världens roligaste jobb, säger Ann Lundgren universitetsadjunkt vid Juridiska institutionen.

Hur känns det?
–  Man blir ju så klart enormt glad och inte minst väldigt stolt. Jag lägger ned väldigt mycket engagemang i min undervisning och inför denna hösttermin så blev det dessutom extra mycket jobb, då en kollega som förut haft huvudansvaret för undervisningen i straffrätt på juristprogrammet har slutat, och jag fick ta över en stor del av hennes undervisning. Samtidigt som det var väldigt roligt, så tog det väldigt mycket tid att utveckla helt nytt material, allra helst eftersom jag gjorde en hel del inspelat material på grund av rådande pandemi. När man gör helt nytt material så är det svårt att förutse vad studenterna ska tycka om det, så just därför så måste jag säga att detta pris är extra uppskattat då det ger mig ett slags kvitto på att de anser att materialet har bidragit till deras kunskapsutveckling. Att studenterna dessutom tycker att jag står för en positiv och trygg lärandemiljö är nog ändå det som betyder mest för mig, då det speglar precis det jag vill att de ska känna när de är i en sal med mig.

Att studenterna uppskattar mitt sätt att vara lärare ger mig en trygghet i att fortsätta vara som jag är!

Vad betyder ett pedagogiskt pris i din roll som lärare?
– Motiveringen till varför jag vunnit är ju otroligt fin och att studenterna uppskattar mitt sätt att vara lärare ger mig en trygghet i att fortsätta vara som jag är! Samtidigt så är priset i sig också väldigt motiverande och ger en massa energi till att fortsätta att försöka utvecklas i min roll som lärare på olika sätt.

Ann Lundgren undervisar i straffrätt på Juristprogrammets termin 5, och på polisutbildningens grund- och vidareutbildningar.

Studenternas motivering:

"Ann besitter alla de egenskaper en riktig bra lärare ska ha. Hon är engagerad, tydlig, kunnig, trygg, har humor och ett positivt förhållningssätt, är rättvis och tar ansvar för att vi studenter ska få med oss de allra bästa redskapen för att kunna orientera oss i straffrättens värld. Därtill har hon en sprudlande personlighet som gör att man alltid går från ett seminarium med ett leende på läpparna! Tack Ann!”