Publicerad: 2012-05-31

Pedagogiskt pris till nytänkande företagsekonom

NYHET Mattias Jacobsson, universitetslektor vid Umeå universitet, får Handelshögskolans pedagogiska pris 2012. Priset, som består av ett resestipendium på 20 000 kronor, delas ut vid en examensceremoni den 5 juni.

– Jag känner mig självklart både hedrad, glad och tacksam över priset – en uppmuntran utöver det vanliga, säger Mattias Jacobsson.

Han tilldelas priset för att han kombinerar vetenskapligt kunnande med en utmärkt förståelse för studenter och deras inlärning. Med nytänkande och lyhördhet skapar han kurser som ger studenter en god förståelse och ett självförtroende inom bland annat projektledning, och under flera års tid har hans kurser fått uteslutande positiva omdömen av studenterna.

Mattias Jacobsson är verksam vid Handelshögskolans enhet för företagsekonomi och undervisar bland annat på masterprogrammet i management. Han inspireras av att se studenter växa både kunskapsmässigt och som individer, och har som mål att alltid tillhandahålla ett vetenskapligt förhållningssätt i undervisningen.

Samtidigt tror han att det är centralt för bra undervisning att den tar sin utgångspunkt i vardagsnära problem och att studenterna får utmanas och ta ansvar för sitt eget lärande.
– Svårt, men lika viktigt, är att vi som lärare vågar ställa höga krav på studenterna, säger Mattias Jacobsson.

Handelshögskolans pedagogiska pris i form av ett resestipendium på 20 000 kronor delas ut i Aula Nordica vid Handelshögskolans examensceremoni den 5 juni.

För mer information, kontakta:

Mattias Jacobsson, Handelshögskolan, Umeå universitet Tel: 090-786 6147
E-post: mattias.jacobsson@usbe.umu.se