Publicerad: 2011-05-31

Pedagogiskt pris till uppskattad uppsatshandledare

NYHET Sofia Isberg, universitetslektor vid Umeå universitet, får Handelshögskolans pedagogiska pris 2011 för sin förmåga att få studenter att växa, och för att hon sätter studenters lärande och utveckling i centrum.

I motiveringen står:
”…Under flera år har Sofia varit en av Handelshögskolans mest uppskattade uppsatshandledare, och studenter lyfter särskilt fram hennes förmåga att få dem att växa under handledningsprocessen. Kännetecknande för Sofia är att hon i så väl uppsatshandledning som salsundervisning sätter studentens lärande och utveckling i centrum. ”

Sofia Isberg är stolt och glad över motiveringen, och känner sig mycket hedrad över att få ett pedagogiskt pris.

– Min största drivkraft är studenterna, och det är fantastiskt inspirerande att få vara med och se hur de utvecklas under uppsatsarbetet. I all undervisning vill jag få studenterna att växa och ta ansvar för sitt lärande. Samtidigt tror jag också på att kunskap skapas när vi diskuterar och delar erfarenheter, säger hon.

Sofia Isberg är engagerad i en lång rad pedagogiska aktiviteter. Förutom att vara programansvarig för Civilekonomprogrammet med inriktning mot service management, är hon också pedagogiskt ansvarig för marknadsföringssektionen, medlem av Handelshögskolans betygskommitté och lärarrepresentant i Handelshögskolestyrelsens arbetsutskott där närmare 90 kursplaner revideras varje år.

Hon är också mycket intresserad av frågor omkring universitetslärares och studenters ansvar för lärande och kvalitet i utbildningen.

Handelshögskolans pedagogiska pris i form av ett resestipendium på 20 000 kronor delas ut vid Handelshögskolans examensceremoni den 1 juni.

För mer information, kontakta:

Sofia Isberg, Handelshögskolan, Umeå universitet Telefon: 090-786 6953
E-post: sofia.isberg@usbe.umu.se