Publicerad: 2018-05-31

Per Stål får Thuréuspris

NYHET 2018 års Thuréuspris går till Per Stål, docent vid Umeå universitet. Han forskar om huvudets och halsens muskler, bland annat kopplat till sömnapné.

Thuréuspriset delas varje år ut från Stiftelsen Thuréus fond för odontologisk och stomatologisk forskning jämte plastikkirurgi. Det är en prisnämnd vid Umeå universitet som har uppdraget att utse pristagaren. Pristagare kan komma från alla lärosäten med forskning på området.

I år blir det alltså en Umeå-forskare, Per Stål som är docent och universitetslektor vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi. Prisnämndens motivering lyder:

Per Stål är verksam som universitetslektor vid Institutionen för Integrativ medicinsk biologi och blev docent i anatomi 2002. Han är en pionjär inom forskningen om muskulaturens struktur och funktion i munhålan och angränsande områden. Denna muskulatur återspeglar på ett unikt sätt områdets speciella förhållanden och livsviktiga funktioner och skiljer sig markant från t.ex. extremiteternas muskulatur. Han har i sin forskning bl.a. visat hur sömnapné påverkar gommens muskulatur och hur dessa muskelgruppers kärlförsörjning påverkas vid olika smärttillstånd i området. Hans forskningsområde tillika undervisning har haft en stor betydelse för kopplingen mellan odontologin och andra medicinska områden.

Prissumman är i år på 50.000 kronor. Priset delas ut vid Umeå universitets årshögtid 20 oktober.

För mer information, kontakta gärna

Patrik DanielsonDekan, Medicinska fakultetenTelefon: 090-786 58 93  Mobil: 070-336 80 30
E-post: patrik.danielson@umu.se

Per StålInstitutionen för integrativ medicinsk biologiTelefon: 090-786 76 04Mobil: 070-648 85 31