Publicerad: 2014-03-28

Personalvetarprogrammet vid Umeå universitet har firat 30 år

NYHET Personalvetarprogrammet vid Umeå universitet, har i dagarna firat 30-årsjubileum genom att anordna en tvådagars HR-konferens och jubileumsmiddag.

Alla programmets tidigare och nuvarande studenter var inbjudna för att lyssna på intressanta talare och skapa nya kontakter, men också för att umgås och minnas gamla tider.

I anslutning till konferensen genomförde också Sveriges HR Förening, yrkesföreningen för de som jobbar med HR och personalfrågor, sin årsstämma, som vanligtvis hålls i Stockholm.

Yvonne Andersson, som läste med den första ”kullen” personalvetarstudenter i Umeå 1982 och som idag är personalchef vid Umeå universitet, fick inleda konferensen.

Som andra punkt på programmet stod ”30 år på 30 minuter”, om Personalvetarprogrammets utveckling från linje till program. Där framträdde sju av nio programansvariga, som återberättade transformationen av utbildningen. Johnny Karlsson, den förste programledaren, redogjorde bland annat för alla turer bakom att Umeå universitet fick utbildningen.

Andra talare var Pernilla Forsberg Tiger, Staffan Ingmansson, Marie Hallander Larsson och Freddy Hällstén, som på olika sätt berörde personalvetaryrkets utveckling och framtidsfrågor för HR. Konferensen avslutades med att Emelie Sundström och Bastian Sandin, som läser sista året på Personalvetarprogrammet, reflekterade över sin utbildning och sitt kommande yrkesliv.

Agnes Lundgren, tidigare personalvetarstudent, idag doktorand vid Sociologiska institutionen och Genusforskarskolan, är en av de som organiserat konferensen. Hon är mycket nöjd med arrangemanget och är glad för att så många yrkesverksamma och studenter kunde samlas.
-    Utbildningen startade ju upp på flera orter i landet, då för 30 år sedan, men just utbildningen i Umeå har ett gott rykte – mycket tack vare den starka arbetslivsanknytning vi har här. Därför var det extra roligt att kunna samla över 100 yrkesverksamma och ungefär lika många studenter till en gemensam konferens just i Umeå, säger Agnes.