Publicerad: 2012-05-22

Personarkiven i en ny tid

NYHET Den 24-25 maj hålls en konferens på Umeå universitet om arkivens nya, förändrade betydelse. Hur kan personarkiven spela en roll i dagens media, litteratur, teater och bildkonst? Finns det nya grupper som använder personarkiv? Vem forskar i arkiven idag och vilket innehåll återfinns i framtidens personarkiv?

Personarkiven innehåller i allmänhet brev, dagböcker, manuskript, släkthandlingar och fotografier. På konferensen medverkar bland annat författaren och Augustprisvinnaren Elisabeth Åsbrink som skrev boken Och i Wienerwald står träden kvar, berättarantikvarien Marianne Folkedotter och konstnären Maria Sundström som använt arkiven i sitt konstnärsskap.

Över 100 personer deltar på konferensen: arkivpersonal, museifolk, bibliotekarier och en intresserad allmänhet.

Tid: 24-25 maj
Lokal: Hörsal F i Humanisthuset
Arrangör: Umeå universitetsbibliotek i samarbete med Uppsala universitetsbibliotek.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Göran Larsson, Forskningsarkivet, Umeå universitetsbibliotekTelefon: 090-7865782
E-post: goran.larsson@foark.umu.se

Redaktör: Karin Wikman