Publicerad: 2016-10-28

Peter Sköld invald i UArctic Board of Governors

NYHET I september valdes Arcums föreståndare Peter Sköld till ledamot i Board of Governors inom University of the Arctic (UArctic) som är ett nätverk för samarbete mellan 190 universitet, högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer verksamma med utbildning och forskning om och inom det arktiska och cirkumpolära området. Umeå universitet är en av sju svenska samarbetspartners.

Peter Sköld Foto: Lars Öberg

Förutom en mindre operativ administration består organisationen av verksamhetskontor och utbildningsprogram vid flera samarbetsorganisationer. Organisationen styrs av UArctic Board of Governors vilken består av elva valda ledamöter och två studentrepresentanter.

Vid UArctic Congress som gick av stapeln i St Petersburg 12-16 september 2016 valdes alltså Arcums föreståndare Peter Sköld till ledamot i Board of Governors. Peter Sköld är professor i historia, samisk samhällsutveckling och kultur vid Umeå universitet.

Peter Sköld är föreståndare för Arcum (Arktiskt Centrum vid Umeå universitet). Hans forskningsprofil omfattar historisk demografi, ursprungsbefolkningars hälsa och nordliga kulturer. Peter Sköld är även president för organisationen International Arctic Social Science Association (IASSA) och vice ordförande i WG Human and Social Sciences in the International Arctic Science Committee (IASC).

Under åren 2014-2018 är Peter Sköld en av två ledare för MISTRA-projektet New Governance for a Sustainable Development in the European Arctic, som omfattar 36 forskare.

Läs mer på uartic.org

Kontakt: