Publicerad: 2022-03-02

Pia Grahn får Medicinska fakultetens pedagogiska pris 2022

NYHET Medicinska fakultetens pedagogiska pris tilldelas i år Pia Grahn, Institutionen för strålningsvetenskaper - en "omvittnat god pedagog med en brilliant förmåga att förklara komplicerade fysikaliska fenomen".

Text: Lena Åminne

- Det är svårt att hålla tårarna tillbaka, jag tror inte det är sant, säger Pia Grahn när prodekan Kristina Lejon gratulerar med en vacker bukett.

Pia Grahn jobbar på radiofysik och undervisar inom området röntgen och strålskydd på tre terminer på röntgensjuksköterskeprogrammet, liksom vid Högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik/ medicinsk teknik och Biomedicinsk analytikerprogrammet. Hon undervisar i ämnen som nuklearmedicin, strålning, röntgen och icke-joniserande strålning – som laser och MR.

- När jag går till en föreläsning är jag alltid nervös, det blir aldrig slentrian för mig. Jag tror jag behöver lite nerv, att vara på tårna. Efteråt är jag strålande glad, jag gillar att jag alltid får energi tillbaka från studenterna.

Den bästa känslan är, säger Pia, att lyckas få studenterna tycka att ämnet är spännande och roligt. Hennes undervisning består till stor del av klassisk katederundervisning. Men hon anpassar undervisningen utifrån den grupp studenter hon möter och försöker få med alla och att skapa dynamik. Och det ger extra energi när studenterna vågar ställa frågor, även när Pia har förklarat.

Öppna upp stämningen
För att öppna upp stämningen i en grupp, kan Pia berätta om egna misstag.

- Jag brukar bjuda på mig själv och berätta om tillfällen när jag har gjort bort mig, som den gången när jag mätte stråldos på fel sida av detektorn och drog igång en stor utredning på grund av de konstiga värdena jag fick. Förhoppningsvis gör studenterna aldrig om mina misstag och får dessutom skratta åt sin lärare.

-Det är alltid roligt att få uppmärksamma goda pedagogiska gärningar, säger Kristina Lejon, prodekan vid den Medicinska fakulteten.

-Medarbetare som Pia Grahn bidrar starkt till hög kvalitet inom utbildning, något som fakulteten värnar starkt om. Förmågan att anpassa sitt budskap i relation till det behov som just den studentgrupp man står inför kräver eftertanke och engagemang, något som Pia utan tvivel har.

Stark utveckling inom AI
Inom strålningsvetenskaper pågår ständigt utveckling – nu sker det mycket utveckling med AI, särskilt inom bildanalys. AI ingår numer i en kurs bland annat inom röntgensjuksköterskeprogrammet.

Bedömningsgruppens motivering
Syftet med pedagogiska priset är att uppmuntra lärare att göra goda pedagogiska insatser i grundutbildningen. Priset kan delas ut till en enskild eller flera lärare.

Mottagare av Medicinska fakultetens pedagogiska pris 2022 har utsetts av en bedömningsgrupp vid fakulteten. Motiveringen lyder så här:

"Pia är en omvittnat skicklig pedagog med en brilliant förmåga att förklara komplicerade fysikaliska fenomen. Hon är mycket väl sedd för sitt professionella förhållningssätt till ämnet i sig och för hennes förmåga att anpassa form och innehåll i sin undervisning beroende på vilken studentgrupp hon möter. Pia skapar god stämning och känslan av att alla är inkluderade, som motiverar studenter till delaktighet i lärandesituationen. Pia en mycket uppskattad kollega, som med sitt engagemang att bistå i undervisning, är något som både studenter och medarbetare alltid kan räkna med. Nominerad av ledning, kollegor och studenter från olika program är hon en mycket värdig mottagare av den Medicinska fakultetens pedagogiska pris."

Lite mer om Pia

Hon har jobbat som sjukhusfysiker och har därmed mycket klinisk erfarenhet, är universitetets strålskyddsexpert och har jobbat med undervisning i fem år. Hon har alltid gillat fysik och matematik, och ville efter gymnasiet utmana sig med att läsa något riktigt svårt – sjukhusfysik/teknisk fysik.