"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2006-02-21

Poddsändningar – nytt grepp på lärarutbildningen vid Umeå universitet

NYHET Studenterna på kursen IT och lärande kan hämta allt föreläsningsmaterial som videobaserade poddsändningar. Studenterna har också möjlighet att låna en Ipod medan de läser kursen.

– Poddsändningar är en kombination av redan etablerade tekniker. Studenten får möjlighet att prenumerera på och ladda ner föreläsningar. När man sedan har laddat ned mediefilen till sin bärbara spelare är man oberoende av tid och rum för att ta del av föreläsningen, säger Peter Vinnervik, institutionen för interaktiva medier och lärande, IML.

Kursen IT och lärande 11–20 poäng ges av institutionen för interaktiva medier och lärande, IML, vid fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet. Kursen ges helt på distans med flexibel studietakt och löpande antagning under vårterminen 2006.

Även vid slöjdlärarutbildningen används den nya metodiken. Genom ett samarbete mellan IML och institutionen för estetiska ämnen får de studenter som läser distanskursen Skolämnet slöjd, trä och metall, vid institutionen under vårterminen 2006 möjlighet att ta del av ett videobaserat instruktionsmaterial som de kan använda i sin egen arbetsmiljö. Även dessa studenter har möjlighet att låna en Ipod under sina studier.

De pågående projekten avser utveckla metodik för produktion och distribution av såväl kursmaterial som studentarbeten. Genom att ge studenter tillgång till ljud- och videoinspelningar i miljöer och sammanhang som passar den enskilde kan förutsättningar för flexibelt lärande ytterligare utvecklas. IML har sedan höstterminen 2005 arbetat med podsändningar i kursen Tillämpad IKT i skolan, 5 poäng. Kursen vänder sig i första hand till yrkesverksamma lärare och ges helt på distans. Podsändningar har använts både för att distribuera föreläsningar och kursdeltagarna har även redovisat uppgifter på detta sätt.

– Studenterna har överlag varit positiva. De ser klara fördelar med podsändningar som metod för att distribuera föreläsningar. Dessutom tilltalas de av redovisningsformen, säger Krister Lindwall, IML.

För mer information, kontakta:Peter Vinnervik, institutionen för interaktiva medier och lärandeTel: 090-786 60 48
E-post: peter.vinnervik@educ.umu.se

Krister Lindwall, institutionen för interaktiva medier och lärandeTel: 090-786 78 61
E-post: krister.lindwall@educ.umu.se

Institutionen för interaktiva medier och lärandes hemsida: www.iml.umu.se/

Redaktör: Carina Dahlberg