Publicerad: 2016-10-27

Pojkars situation i skolan diskuterades med utbildningsminister Gustav Fridolin

NYHET Per-Åke Rosvall, docent i Pedagogiskt arbete, vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap och Umeå universitet, debatterade pojkars situation i skolan, med bland annat utbildningsministern Gustav Fridolin, tillika Miljöpartiets språkrör. Detta med anledning av dokumentären ”Skolpojkar”, som hade premiär igår.

Per-Åke Rosvall, docent i Pedagogiskt arbete, vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap och Umeå universitet, diskuterade pojkars situation i skolan, med utbildningsminister Gustav Fridolin, professor Elisabeth Öhrn, från Göteborgs universitet och universitetsadjunkt Sara Hägglund från Mälardalens Högskola. Diskussionen handlade i stort om det faktum att pojkar presterar sämre än flickor i skolan och vad detta skulle kunna tänkas bero på.

Paneldebatt med anledning av premiären för dokumentärserien Skolpojkarna. Fotograf: Anna Hagnefur. UR.
Paneldebatt med anledning av premiären för dokumentärserien "Skolpojkarna". Fotograf: Anna Hagnefur, Utbildningsradion.

Docent Per-Åke Rosvall förklarar att det kan vara flera faktorer som medverkar till pojkars dåliga skolresultat. En faktor är att flickor och pojkar bemöts olika. En annan är att pojkar och flickor tenderar att bedömas utifrån olika måttstockar, berättar han i en intervju med Dagens Nyheter (2016-10-24).

Dokumentärserien Skolpojkarna syftar till att skapa djupare förståelse för pojkars situation i skolan och deras allt sämre skolresultat. Det är pojkarnas egna berättelser som står i centrum. Serien är producerad av Sveriges television och Utbildningsradion. Premiären uppmärksammades i måndags med förhandsvisning och paneldebatt vid Eriksdalsskolan i Stockholm.

Kontakta Per-Åke Rosvall

Läs intervjun med Per-Åke Rosvall i Dagens Nyheter