Publicerad: 2017-11-13

Populärt firande av 40-årig institution

NYHET Juridiska institutionens 40-årsfirande blev en dag med varierande och välbesökta föreläsningar. Juriststudenten Amanda Eklund berörde många med sin berättelse om en räddningsaktion på Medelhavet.

Gunilla Isaksson, gruppchef för
Folkrättsgruppen vid UD och Amanda Eklund, student på juristprogrammet.

Amanda Eklund, student på juristprogrammets femte termin, var först ut av jubileumsdagens gästtalare. Hon talade om varför hon valt att läsa juridik och händelsen som fått henne att stanna, en räddningsaktion på Medelhavet julen 2015.Efter att via en räddningsbåt ha plockat upp nedkylda barn ur en gummiflotte på vattnet mellan Turkiet och Grekland och sedan sett en passagerarfärja köra samma sträcka insåg hon att juristbanan var rätt för henne.
–  Hur kan det komma sig att de här barnen tvingades åka i livsfarliga gummibåtar utan flytvästar när det på samma sträcka gick vanliga passagerarfärjor? Jag insåg att juridiken kunde ge mig svaret, berättade Amanda.

Fullsatta föreläsningar

Andra talare var bland annat civilminister Ardalan Shekarabi (S) som höll föredrag på temat Förvaltningspolitik i utveckling och f.d. juriststudenten Gunilla Isaksson som talade om sitt arbete på UD.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S).

Förmiddagens föredrag med institutionens lärare och forskare blev fullsatta. Frågorna om tiggeriförbud, Therese Johaugs dopning, länders rätt till självbestämmande, Donald Trump, hot och våld inom vården och artificiell intelligens och datoriserad diskriminering lockade många. Studenter på juristprogrammet höll samtidigt ett rättgångsspel, där de spelade upp en förhandling kring karaktären Arnes rattfylleri i samband med förtäring av alkoglass.

I samband med firandet släpptes även en antologi, Jubileumsskrift till Juridiska institutionen.

Foto: Sofia Strömgren

Redaktör: Katarina Lundqvist