Publicerad: 2008-04-03

Praktik hjälper Handelshögskolans studenter till arbete

NYHET Under våren har ekonomistudenter vid Handelshögskolan i Umeå haft möjlighet att göra tio veckors praktik vid ett företag. Satsningen har varit en stor framgång, och många studenter har blivit erbjudna jobb efter utbildningen.

Den första kullen ekonomistudenter som har gått kursen utbildningspraktik har nu avslutat sin praktikperiod på drygt två månader vid olika företag i och utanför regionen.

– Det har varit ett inspirerande och lärorikt smakprov på arbetslivet. Jag har lärt mig mycket och praktikföretaget har fått uppdrag utförda som de inte haft möjlighet att lösa själva, säger ekonomstudenten Johanna Wahlberg, som gjort sin praktik på Länsförsäkringar Västerbotten.

– Jag har lärt mig bankarbetet från grunden, och praktiken har gett en flygande start i en framtida anställning, säger Thomas Johansson, tidigare praktikant på Handelsbanken som nu har ett jobb som väntar på banken efter studierna.

Praktiken ger studenterna möjlighet att förbereda sig för framtida yrkesliv och knyta kontakter med näringslivet. Deltagande företag får en direkt insyn i dagens ekonomutbildning och den kompetens studenterna får, något som naturligtvis är värdefullt vid framtida rekryteringar. Både Inger Hiller, personalansvarig vid Handelsbankens regionkontor, och Peter Eklund, personalchef vid Länsförsäkringar Västerbotten, tycker att satsningen varit lyckad. – Vi är inte bara nöjda vi är jättenöjda. Praktikanterna har varit mycket duktiga och ambitiösa och vi ställer gärna upp igen med praktikplatser, säger Inger Hiller.
– Givetvis ser vi potentiella medarbetare i de studenter som utför uppdrag åt oss, säger Peter Eklund.

Handelshögskolan kommer att fortsätta satsningen på praktik som del i sin ekonomutbildning, och öppnar nu upp för att erbjuda sina studenter ytterligare en praktikperiod redan nu i sommar. Till kommande år räknar man med att utöka antalet praktikplatser ytterligare.

Följande företag har tagit emot en praktikant från Handelshögskolan under våren; Handelsbanken, Folksam, Länsförsäkringar, Umeå Energi, Universitetsservice, Proffice, Umeå Turistbyrå, VK, SEB, GE Capital Solutions, Racer Group AB, ÅLÖ, Swedbank Örnsköldsvik, Begriplig PR Östersund, Swedish Trade Council i Riga, Winwind Oy, Finland, Åre Företagarna i Åre AB.

För mer information, kontakta:
Marlene Johansson, praktikansvarig, Handelshögskolan, Umeå universitet, tel: 090-786 99 48 e-post: marlene.johansson@usbe.umu.se
Mats Nordström, företagskontakter, Handelshögskolan, Umeå universitet, tel: 090-786 51 03 e-post: mats.nordstrom@usbe.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson