Publicerad: 2009-03-16

Praktik på schemat

NYHET Cajsa Norman och Erika Blank har vårterminen kvar innan de är färdiga miljö- och hälsoskyddsinspektörer. Just nu står praktik på schemat och på dagarna följer de med inspektörerna på Umeå kommun för att kontrollera att lagar och förordningar uppfylls kring miljö, livsmedel och hälsa.

Med en checklista i en liten handdator kan de under en inspektion till exempel undersöka hur restauranger och matvaruaffärer uppfyller de krav som finns. Håller kylen tillräcklig temperatur? Är maten rätt försluten? Har bäst-före-datum passerats? Livsmedelsverket har uppskattat att 500 000 personer årligen insjuknar i sjukdomar som orsakas av dåliga livsmedel. Inspektionerna är en viktig del för att minska antalet sjukdomsfall.

Andra arbetsuppgifter kan exempelvis handla om att mäta avgasutsläpp och undersöka vilka konsekvenser utsläppen får. – I grund och botten var det nog mitt miljöintresse som lockade mig att söka utbildningen, men det som jag nu tycker är roligt är att det går att variera sig så pass mycket. Jag kan växla mellan att arbeta med miljö, hälsa, djurskydd och livsmedel. Dessutom får man se många olika och udda miljöer, säger Cajsa Norman. För Erika Blank var det djurskyddet som ledde till att hon valde utbildningen, tidigare har hon jobbat med hästar och smådjur.
– Fast nu vill jag helst arbeta för ett privat företag när jag tagit examen. Det skulle vara spännande och utmanande att arbeta praktiskt med miljöarbetet, att ta prover och lägga upp planer för hur miljöarbetet kan förbättras, förklarar hon.

Förutom inspektioner får de under praktiken lära sig att skriva rapporter och beslut, men också behandla klagomål från privatpersoner. – Vi har verkligen fått prova på våra kunskaper när det gäller skrivandet. Det går också att lära sig mycket av olika personliga bemötanden, för att på så sätt ta reda på hur man själv vill bete sig, säger Cajsa Norman.
Hon är nu inne på sin tredje praktik, tidigare har hon varit på Lycksele kommun och i gruvan i Kristineberg. Under utbildningens senare del finns praktikkurser som valbara alternativ.

Miljö- och hälsoskyddsprogrammet vid Umeå universitet firade 30 år 2008. Höstterminen 2001 förändrades behörighetskraven, så att både natur- och samhällsvetare kan söka utbildningen. De naturvetenskapliga ämnena kändes först lite avskräckande för Cajsa Norman och Erika Blank, som båda har läst samhällsvetenskapliga program på gymnasiet. När första kemikursen flöt på problemfritt kände de att de kunde andas ut.
– Drygt hälften av studenterna i vår klass har en samhällsvetenskaplig bakgrund och blandningen bidrar till att ge olika infallsvinklar på de frågor som behandlas, säger Erika Blank.

Efter praktiken väntar examensarbetet innan det är dags att ge sig ut på arbetsmarknaden, som enligt genomförda undersökningar ser bra ut. Cajsa Norman ska göra sitt examensarbete vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap för att ta reda på vad de kan göra för att minska sina utsläpp och klimatkompensera på bästa sätt. Erika Blank är fortfarande osäker, men det lutar åt antingen någonting kring djurskydd eller miljöarbete inom turismbranschen.

Läs mer om miljö- och hälsoskyddsprogrammet:
www.teknat.umu.se/utbildning/program/mhs

Foto: Jan Lindmark