Publicerad: 2017-12-14

Preliminärt program Hälsa på campus 13 februari 2018

NYHET Studentsportardagen är pånyttfödd! Som en del i en satsning på hälsa och friskvård vid Umeå universitet erbjuder Idrottshögskolan Hälsa på Campus två gånger per läsår. Tisdag den 13 februari är fylld med aktiviteter i Universum. Alla studenter och anställda är varmt välkomna att delta och självklart är alla aktiviteter gratis.

Hälsa på campus kommer att hållas en gång per termin (onsdag vecka 37, samt fettisdagen). Temat för hösten -17 samt våren -18 är Träna Hjärna.

7 februari 2018: Föreläsningen Hjärnstark med Anders Hansen

Som en försmak till Hälsa på Campus erbjuder Idrottshögskolan i samverkan med En Svensk Klassiker och SJ anställda och studenter vid Umeå universitet att kostnadsfritt lyssna på föreläsningen Hjärnstark med Anders Hansen. Föreläsnignen äger rum den 7 februari 2018 i Aula Nordica, kl. 10:30-12:00. Biljetter finns att hämta i Infocenter, Universum.
Inbjudan: Hjärnstark med Anders Hansen, 170218

Foto: Mattias Pettersson

Preliminärt program Hälsa på Campus - tema Träna Hjärna 2018-02-13

Föreläsningar

TidTitelFöreläsareLokal
kl.12:00-12:45Varför är en del långtidsfriska? Faktorer som gör att vi håller oss friska

FeelgoodAula Nordica

kl.13:00-13:45

Vad är bra träning och sund livsstil - egentligen!

Framtidens träning behövs redan nu! Hur kommer det sig att vi i en tid då vi aldrig haft så mycket kunskap och insikter kring träning och hälsa är dubbelt så sjuka som år 2007? Som lyssnare får du ta del av hur rörelser och träning bör utvecklas för att bättre överensstämma med människans behov av att prestera naturligare och av att må bättre.

José NunezAula Nordica
kl. 14:00-14:45Bli inspirerad - ledarskap för livet!

Hur tar vi oss an utmaningar och motiverar oss själva i dagliga livet, och hur hittar vi glädje och energi att utvecklas öven uncer mindre gynnsamma förhållanden?

Aula Nordica

TidTitelFöreläsareLokal

kl. 12:00 - 13:00

Rörelserikedom

Lars BergströmRotundan
kl. 13:00-14:00Vägen tillbaka efter utbrändhet/utmattning

Hur kommer man i vardagen igång med fysisk aktivitet och vilken sorts aktivitet bör man ägna sig åt i ett rehabiliterande syfte? Vad bör man tänka på i den stegvisa upptrappningen tillbaka in i arbetet vad gäller arbetsbelastning och arbetsuppgifter? Hur ska man som kollega/chef agera när en arbetskamrat kommer tillbaka efter en sjukskrivning?

Endast personal!

FeelgoodUniversitetsklubben
kl. 14:00-15:00Gör det rätta oftare!

Hur ska vi med rörelser och träning få den biologiska människan att passa in bättre i den passiva och digitala framtiden? Med tankar, insikter och praktiska exempel får du som deltagare med dig redskap som du direkt kan använda dig av i din träning eller i din övriga tid som på jobbet, hemma eller på resande fot.

José NunezCorona
kl. 15:00-16:30Andningsträning & återhämtning

Andetaget är en ärlig barometer på hur vi mår och avslöjar vad som händer i kropp och sinne. Föreläsningen riktar sig till dem som vill andas i en lättare och lugnare takt genom livet.

Andningsövningar som höjer närvaron i kroppen och övning till självmedkänsla. Ett tillfälle att nå bort från vardagens brus, spänningar, tid och rum.

Sanna MendesRotundan
kl. 15:00-17:00

Livskompass - en kreativ workshop med collageteknik

För att må bra och kunna känna att livet är meningsfullt så kan en idé om hur vi vill leva våra liv vara hjälpsamt. Ett sätt att utforska det och göra det tydligare för sig själv är att använda en Livskompass, ett verktyg som används inom ACT (Acceptans and commitment therapy).

Studenthälsan erbjuder en workshop i att arbeta med livskompass och collageteknik. Det är en utforskande, kreativ workshop där du för en stund ägnar dig åt dina livsvärderingar

Endast studenter!

StudenthälsanUniversitetsklubben
kl. 10:00-15:30Testa din rörlighet och få tips på individuell träning

Drop-in hos Fysioterapeutstudenter

Brashörnan
kl. 10:00-15:30Teknikcoaching av benböj, marklyft m.m

Drop-in hos studenter från Tränarprogrammet
Brashörnan

TidAktivitetLokal
kl.10:00-15:30Try it out-mässa

Umeås rika föreningsliv visar upp sig och erbjuder testning av diverse aktiviteter, allt mellan himmel och (under) jord.
Universum

Fri entré för anställda gym/gruppträning

* i mån av plats

USM Utopia, Navet, Marieberg
kl. 09:00-14:30Fri entré gym/gruppträning

* i mån av plats

IKSU Sport & IKSU Plus
kl. 11:00-15:00Massage

Fysioterapeutstudenter
Norrskenet (i Studenthälsan, Universum)
kl. 12:00Löparskola (utomhus)
Umeå IK

Nybörjare till proffs, alla är välkomna!

Samling utanför Universum vid entrén till Aula Nordica
kl. 13:00- 13:30Gruppträningspass