Publicerad: 2013-03-12

Premiär för "Rock'n roll-forskning med Dr Lundberg och Dr Söderfjäll"

NYHET Mattias Lundberg, institutionen för psykologi, och Stefan Söderfjäll, Ledarskapscentrum AB, startar video-podcasten "Rock'n roll-forskning med Dr Lundberg och Dr Söderfjäll". I dag är det premiär för det första avsnittet.

Podcasten är till för att tillgängligöra forskning på ett enklare och lättare sätt än den traditionellt ganska svårgenomträngliga akademiska formen. Lundberg och Söderfjäll kommer i varje avsnitt att presentera en till två vetenskapliga artiklar, främst inom psykologi, men även inom andra områden, Varje avsnitt kommer att vara 5-10 minuter långt.

– Vi tycker båda att forskning är så roligt, men ofta så tråkigt presenterat, därför vill vi göra lite Rock´n roll av det, säger idekläckaren Mattias Lundberg.

– I båda våra verksamheter är forskningen självklar, men vi tycker att fler borde få möjlighet att ta del av den, och på ett sätt som gör att man kan se hur forskningsresultat kan användas, säger Stefan Söderfjäll.

Rock´n Roll-forskning produceras av Lundberg och Söderfjäll själva, på sidan av deras ordinarie jobb på Umeå universitet respektive Ledarskapscentrum AB.

Första avsnittet av "Rock'n roll-forskning med Dr Lundberg och Dr Söderfjäll".

Rock'n roll-forskning kommer att kunna ses via Youtube och Lundbergs och Söderfjälls respektive hemsidor. Dessutom kommer man att kunna prenumerera på den via Itunes, som vilken podcast som helst.

– Det finns tyvärr inte så många lättillgängliga kanaler för forskningspresentation, så vi hoppas att detta kan bli något som folk känner tilltalar dem.

Det kommer dock inte att bli så mycket rökmaskiner och eldsflammor som man kanske kan tro när man läser namnet på podcsten:

– Nej, den som väntar sig det blir nog lite besviken. Vår produktionsbudget är lite för liten för det, säger Stefan Söderfjäll.

– Istället syftar namnet på att det ska gå snabbt, vara rakt på sak och gärna med en touch av underhållning, avslutar Mattias Lundberg.

Målsättningen är att kunna släppa ett avsnitt i veckan under våren för att sedan utvärdera utfallet och kanske både utöka produktionen och förbättra tekniken.

Mattias Lundberg är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut och docent vid institutionen för psykologi, Umeå universitet. Han är initiativtagare till Psykologisk Salong och podcasten "Jäkla Människa", som båda försöker presentera vetenskap och forskning på ett lättillgängligt sätt. Han är författare till bland andra: Jäkla Människa - en handbok i hur man hanterar jobbiga människor på arbetet och 13 typer av par - och vad de säger till psykologen.

Stefan Söderfjäll är legitimerad psykolog, har en doktorsexamen i psykologi från Umeå universitet och är en av Ledarskapscentrums grundare. Stefan arbetar främst med forskning och utveckling inom organisation, grupp och ledarskap. Han är även författare till boken Ledarskapets 5 utmaningar.

Redaktör: Karin Wikman