Publicerad: 2019-05-22

Presentation av projektidéer - PUNKTUM

NYHET Fredagen den 17 maj presenterades 18 projektidéer inför utdelning av PUNKTUM-medel 2020. Idéerna presenterades för en panel bestående av lärarrepresentanter från alla fakulteter.

Det var en intensiv dag för både presentatörer och panel. Jonathan Wedman och Gunilla Näsström presenterade sitt projekt om Test-enhanced learning . De tycker att det kändes bra att få börja med en kort presentation för att sedan gå vidare med en större projektansökan om panelen bedömer att de bör göra det. Gunilla menar att det sparar både tid och pengar i det första steget.

Karolina Broman, Eva Mårell-Olsson, David Andersson och Erik Chorell har ett institutionsöverskridande projekt, The drug design challenge, som de presenterade. Inför sin presentation säger Karolina och Eva att det är ett ovanligt sätt att söka pengar på som lärare/forskare men att de gillar möjligheten att få utveckla tankarna kring sin idé för panelen.

Panelen består av:

Medfak: Anders Hofer och Sofia Mattsson,
Samfak: Sofia Isberg och Stefan Holmström
Humfak: Niclas Lindström och Maria Svensson
TekNat: Marie Nordström och Bent Christiansen
UPL: Claire Englund

Måndagen den 20 maj sammanträdde panelen och beslutade att följande projekt får möjlighet att skriva en utförlig projektansökan:

• Jörgen Johansson, Institutionen för molekylärbiologi: Attack och försvar
  • Jonathan Wedman, TUV: Test-enhanced learning
  • Karolina Broman, NMD: The Drug Design Challenge
  • Monika Diehl, Pedagogiska institutionen: progressionsmodell för akademisk skrivande
  • Sandra Einarsson, Institutionen för kostvetenskap, Teaming up
  • Sara Lilliehorn, Institutionen för socialt arbete: Professionalism som utbildningsmål

Av de sex projekten som går vidare kommer tre projekt att slutligen beviljas utvecklingsmedel inom ramen för Punktum.