Publicerad: 2023-11-10

Presentationer, feedback och nätverkande på NordMedia 2023

NYHET Doktoranden Mikaela Wikström deltog i NordMedia 2023-konferensen i Bergen, Norge den 16–18 augusti 2023 för att presentera en text och nätverka med nordiska forskare. Aktiviteten finansierades av Arktiskt centrum vid Umeå universitet.

Mikaela Wikström är doktorand vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, och doktorand vid den Arktiska forskarskolan vid Umeå universitet. Hon deltog i NordMedia 2023, en nordisk konferens för forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap.

Vad gjorde du på konferensen?
– Jag var mest på en konferensdivision som hette ”Environment, Science and Risk Communication”. Där presenterade jag en text jag arbetar på tillsammans med Annika Egan Sjölander och Moa Eriksson Krutrök, om mediebranschens mobilisering och nyhetsmediediskurser som rör den så kallade ”gröna” industriella omställningen i nordliga Sverige, förklarar Wikström.

Hon fortsätter och beskriver att konferensen bestod av sessioner med presentationer och paneler inom tolv olika divisioner och tre tillfälliga arbetsgrupper.

– Det var mycket välbesökt. Detta gjorde att schemat var mycket innehållsrikt och det fanns ett överflöd av intressanta presentationer och diskussioner att delta i, samt forskare att träffa och prata med. Bergen, som var platsen för konferensen, var vackert och bidrog till den över lag mycket goda upplevelsen, meddelar Wikström.

Vilken betydelse fick konferensen för dig som forskare?
Wikström berättar att hon lärde sig mycket på konferensen, både från feedback på sin egen pågående text, och från andra forskare och deras presentationer.

– NordMedia 2023 var mycket givande. För mig som doktorand var det mycket värdefullt att vara i ett sammanhang som denna konferens, där det finns breda kompetenser inom medie- och kommunikationsvetenskap och en division som relaterar till ämnet för mitt doktorandprojekt. Att presentera en pågående text på konferensen gjorde också att jag fick bra och intressant feedback som kommer att hjälpa mig i min fortsatta forskning. Jag lärde mig också mycket genom att delta i olika sessioner och lyssna på andra forskare som presenterar sin forskning. På NordMedia fick jag dessutom chansen att träffa och nätverka med många nordiska forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap, och förhoppningsvis kan några av dessa kopplingar också leda till framtida kontakter eller samarbeten, spekulerar Wikström.

Vilken betydelse hade konferensen för Arktis?
Wikström berättar att NordMedia är en nordisk konferens, och detta bidrog till betydelsen i förhållande till ett arktiskt perspektiv. Ämnen som knyter an till Arktis väcktes till exempel av diskussioner och perspektiv kring klimat- och klimatkommunikation inom ramen för specifika utmaningar som gäller för de nordiska länderna.

– Jag deltog främst i avdelningen för miljö, vetenskap och riskkommunikation vilket innebar att hållbarhet kunde ses som ett tema som kopplar ihop nästan alla texter och presentationer på ett eller annat sätt. Eftersom medie- och kommunikationsstudier består av mycket breda och olika inriktningar av forskningen togs dessa olika ämnen och teman också upp ur olika synvinklar.

Om NordMedia 2023

NordMedia 2023 är en nordisk konferens för forskare inom medie- och kommunikationsstudier. Den hålls vartannat år och i år var det den 50:de upplagan och den största hittills med ungefär 400 besökare. Den hölls från den 16 till 18 augusti i Bergen, Norge.