Publicerad: 2017-08-09

Pressinbjudan till Ortopediveckan: De nya överlevarna

NYHET Temat De nya överlevarna speglar hur en växande grupp patienter förändrat sjukdomspanoramat inom svensk ortopedi. Svensk ortopedisk förening anordnar Ortopediveckan på Nolia i Umeå från 28 augusti – 1 september.

Ortopediveckan omfattar ett hundratal föreläsningar om bland annat hur vården ska möta de framtida utmaningarna som en åldrande befolkning och den moderna medicinens framgångar innebär. Närmare 1 000 anställda vid landets ortopedkliniker väntas delta.

Här är ett urval av föreläsningsämnen:

• Hur ska svensk ortopedi skapa en hållbar rekrytering av vårdpersonal
  • Kan karriärvägen advanced nurse practitioner vara relevant även för svensk sjukvård
  • Placebokirurgi och hur även ineffektiva ingrepp kan få patienter att känna sig bättre
  • Vad händer med personer som lever längre än sina ledproteser
  • Hur behandlar vi barn med deformiteter eller cancer som senare i livet förväntas få komplikationer i rörelseorganen
  • 3D-skrivare i behandlingen av skelettmetastaser

TID: Måndag 28 augusti kl. 13.00 – fredag, 1 september kl. 12.00

PLATS: Nolia i Umeå

PROGRAM: https://eventmobi.com/ortopediveckan2017/

Ortopedidagen:

Under Ortopediveckan arrangeras också Ortopedidagen, ett gratis eftermiddagsprogram med sex populärvetenskapliga föredrag för allmänheten. Föredragen handlar om vanliga ortopediska problem såsom artros, ryggbesvär och fallskador, men även om behandlingar och andra alternativ till ett liv med ett smärtsamt rörelsehinder.
TID & PLATS: Onsdag, 30 augusti kl. 13.00 – 15.30 i Studion, Umeå Folkets hus

Program för Ortopedidagen

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Harju, kommunikatör, Umeå universitetTelefon: 072-552 2918
E-post: daniel.harju@umu.se