Publicerad: 2005-10-28

Pressmeddelande från IVA: Göran Sandberg tilldelas IVA:s guldmedalj

NYHET Umeå universitets rektor professor Göran Sandberg tilldelas Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens, IVA:s, guldmedalj 2005 till banbrytande forskare och entreprenör.

Sandberg tilldelas gyldmedaljen för hans banbrytande upptäckter om växthormoners betydelse. Han uppmärksammas även för det framsynta sätt som han etablerat och utvecklat molekylärbiologisk växtforskning i Sverige, där skapandet av Umeå Plant Science Centre (UPSC) utgör ett ”centre of excellence” till vilket unga forskare från hela världen rekryterats.

– Det här var oväntat. Jag blev väldigt förvånad över utmärkelsen, säger Göran Sandberg.

Göran Sandberg föddes 1955, disputerade i fysiologisk botanik vid Umeå universitet 1981. Han blev professor vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, institutionen för Skoglig genetik och Växtfysiologi, Umeå 1989. Från halvårsskiftet 2005 är han rektor vid Umeå universitet.

– Min forskning går ut på att förstår hur träden växer och vilka egenskaper de har. Vi försöker få fram nya träd som växer bättre och leder till nya produkter. Det gagnar skogsindustrin, säger Sandberg.

Hans drivkraft är att det är skojigt att forska och upptäcka nya saker.
– Att jobba med forskare är kul. De är kreativa människor, säger han.

Kollegerna är ca 200 till antalet, sedan fem år tillbaka samlade vid Umeå Plant Science Centre som Göran Sandberg varit med och skapat. Här har han lockat till sig toppforskare från 24 länder, de utgör hälften av styrkan. På frågan hur han lyckats blir svaret:
– Klimatet betyder mindre än den vetenskapliga miljön. Här är lätt att forska och vi har bra labb.

Hans motto är lika enkelt och koncist:
– Man jobbar alltid bättre i grupp. Jag är stark anhängare av differentierat ledarskap. Forskare är kreatörer som kräver ett visst drag av anarki.

Visionen för centret har varit att bli bäst i världen, bli en stark internationell miljö. Nu är man där. I fortsättningen gäller det att behålla den platsen. Därför skickar Göran Sandberg en uppmaning till dagens ungdomar:
– Satsa på forskningen för det är skoj. Det är det roligaste man kan göra.

Göran Sandberg tar emot IVAs Guldmedalj ur H M Konungens hand i samband med akademiens högtidssammankomst den 28 oktober 2005.

Ytterligare information

Birgitta Björkskär, pressansvarig, IVA 08-791 30 41 bb@iva.se

Göran Sandberg 090-786 53 50 goran.sandberg@adm.umu.se

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, är en fristående akademi som till nytta för samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår IVA åtgärder som stärker Sveriges industriella kompetens och konkurrenskraft.

Se även www.iva.se

Redaktör: Carina Dahlberg