Publicerad: 2005-10-31

Pressmeddelande från SIQ: Umeå universitet en av fyra finalister till Utmärkelsen Svensk Kvalitet

NYHET Fyra organisationer har kommit så långt i sin verksamhetsutveckling att ett utvärderingsteam på plats skall undersöka om någon eller några av dem är tillräckligt bra för att få Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2005.

De fyra organisationerna är:

• AFA, Stockholm
  • Karlskoga Lasarett, Karlskoga
  • Stora Enso Fors AB, Fors
  • Universitetsservice, Umeå universitet, Umeå

Utmärkelsen Svensk Kvalitet delas ut av kung Carl XVI Gustaf den 16 december 2005. För första gången flyttas ceremonin från Börsen i Göteborg för att i stället äga rum på plats hos mottagande organisation.

Beslut om platsbesök och därefter om eventuella mottagare av utmärkelsen fattas av en domarkommitté som grundar sina beslut på ett underlag som tagits fram av ca 70 examinatorer. Platsbesöket kompletterar utvärderingen av den omfattande skriftliga redovisning som organisationerna tidigare lämnat.

Detaljerad beskrivning av utvärderingsprocessen finns på www.siq.se

Frågor besvaras av: Jerry Karlsson, VD SIQ Tel: 031-723 17 06

Institutet för kvalitetsutveckling – SIQ är en forskningsstiftelse med staten och Intressentföreningen Kvalitetsutveckling som huvudmän.

Redaktör: Carina Dahlberg