Publicerad: 2021-02-08

Prestigefullt pris till neurokirurg i Umeå

NYHET Marwan Hariz, adjungerad professor vid Institutionen för klinisk vetenskap och överläkare vid Norrlands universitetssjukhus, har av Karolinska institutet fått det prestigefyllda Herbert Olivecrona-priset, även känt som "Nobelpriset i neurokirurgi".

Marwan Hariz erhåller 2021-års Herbert Olivecrona Award för ”sitt enastående arbete som neurokirurg och för nyskapande forskning samt förbättringar inom funktionell och stereotaktisk neurokirurgi”.

– Priset är ett stort erkännande till mitt arbete inom neurokirurgi, samt till vår chef, professor Patric Blomstedt och hela teamet vid enheten för funktionell neurokirurgi. Samt naturligtvis till Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet, där jag har fått min akademiska och kliniska utbildning, säger Marwan Hariz.

Herbert Olivecrona Award ges årligen ut till en neurokirurg eller till neurovetenskaplig forskning som bidragit till det neurokirurgiska området och delas ut vid en högtidlig ceremoni vid Karolinska institutet i Stockholm den 3 december 2021.

Marwan Hariz