Publicerad: 2017-03-27

Prestigefullt stipendium till Umeåstudent

NYHET Det är årets Fredrik Roos-stipendium som tilldelats Jonas Silfversten Bergman masterstudent på Konsthögskolan vid Umeå universitet. Han delar stipendiet med Oskar Hult från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och Josefine Östberg Olsson från Valand i Göteborg.

Jonas Silfversten Bergman
Det är sjätte gången som Fredrik Roos-stipendium delas ut och tredje gången i rad som en student från Konsthögskolan i Umeå tilldelats stipendiet.

Med den totala prissumman på 600 000 kr är det ett av Sveriges största konststipendier.

Ur motiveringen: ”... för sin [Jonas Silfversten Bergman] förmåga att utveckla ett måleri baserat på industrins material, färg och symboler som talar om något bortom måleriet lika mycket som om måleriet själv”.

Läs mer på modernamuseet.se

Redaktör: Per Melander