Publicerad: 2004-05-05

Prestigefylld praktik väntar student på Designhögskolan

NYHET Jonas Sandström, student på Designhögskolan vid Umeå universitet, har i hård konkurrens med designstudenter runt om i världen blivit erbjuden en praktikplats på bilföretaget Toyota i Tokyo.

Toyotas designstudios chefsdesigner T Kimura, International Trade Adviser Kuni och Project General Manager N Koyama besökte Designhögskolan för en månad sedan på jakt efter en lämplig praktikant. De besökte även designhögskolorna Art Center i Pasadena, Pforzheim i Stuttgart samt ytterligare några stora högskolor. Efter att gått igenom ett flertal portfolios valde gruppen Jonas Sandström, som nu kommer att åka till Tokyo på en två månader lång praktik.

Jonas Sandström läser andra året på Designhögskolans mastersprogram Transportation Design. Han belönades hösten 2003 med det prestigefyllda priset The Interior Motives: Student Design Awards 2003 som delades ut på bilsalongen i Frankfurt.

Jonas Sandström är 30 år och kommer från Sävar. 1999 påbörjade han sina studier vid Designhögskolan och tar i vår sin magisterexamen. Den 5 juli beger han sig till Tokyo och Toyotas designstudio.

Se även
www.info.umu.se/Press/PressRelease.aspx?id=1231.

För ytterligare information, kontakta:

Jonas SandströmTelefon: 070-293 09 36
E-post: jsandstr_m@hotmail.com