Publicerad: 2005-09-20

Prestigefyllda gästprofessurer till Umeåfysiker

NYHET Professor Gert Brodin och docent Mattias Marklund, institutionen för fysik, har nyligen som de första svenskarna utsetts till gästprofessorer vid det ansedda Rutherford Appleton-laboratoriet (RAL), Oxford, England.

Vid laboratoriet har ett centrum för grundläggande fysik, Centre for Fundamental Physics, startats och i samband med detta utsågs Brodin och Marklund till gästprofessorer. Tanken är att centrumet ska bedriva frontlinjeforskning kring ett stort antal grundläggande frågeställningar inom fysiken.

Bland annat planeras nu ett experiment i mångmiljonklass vid Rutherford Appleton-laboratoriets unika anläggning för laserfysik, där varje laserpuls kan uppnå en effekt på en miljon miljarder watt. Genom att utnyttja dessa enorma effekter hoppas Brodin och Marklund, tillsammans med doktorander vid Umeå och Stockholms universitet samt forskare vid RAL, att kunna svara på en rad viktiga och aktuella frågor, t.ex. vilken den grundläggande symmetristrukturen hos fysikaliska teorier är.

Gert Brodin, 41 år, är bördig från Kalmar. Han disputerade i teoretisk fysik 1990. Hans forskning stöds av Vetenskapsrådet och forskarskolan i rymdteknik, och inkluderar plasmafysik, allmän relativitetsteori och kvantelektrodynamik. Brodin samarbetar också med kollegor i Portugal, Tyskland, Grekland, Sydafrika, Storbritannien, Ryssland och Holland.

Mattias Marklund, 34 år, kommer ursprungligen från Skellefteå, och tog sin doktorsexamen i teoretisk fysik 1998. Hans forskning, som stöds av Vetenskapsrådet och Sida, består av ett brett spektrum av tillämpningar inom så kallad ickelinjär fysik. Han bedriver samarbete med kollegor i Portugal, Tyskland, Grekland, Sydafrika, Storbritannien, och Holland.

Både Brodin och Marklund har, som enda svenskar, tilldelats ett prestigefyllt internationellt pris som bäste yngre forskare inom plasmafysik, i konkurrens med de främsta forskarna från USA, Ryssland och Västeuropa. Brodin erhöll priset 1999 och Marklund 2003. De har båda dessutom erhållit Kungliga Skytteanska samfundets pris till framstående yngre forskare, Brodin 1999, Marklund 2005.

I år tilldelades Mattias Marklund även Tage Erlanders pris av Kungliga vetenskapsakademien.

För ytterligare information, kontakta:

Gert Brodin, professor vid institutionen för fysikTelefon: 090-786 5771
E-post: gert.brodin@physics.umu.se